Tuesday, October 12, 2010

အာဂါရိကဓမၼပါလ- ဗုဒၶဂယ- မိဂဒါ၀ုန္

မဟာသဒၶမၼေဇာတိကဓဇ
တကၠသိုလ္သွ်င္သီရိ (ဓမၼာစရိယ ဘီေအ)

သီဟိုဠ္ႏုိင္ငံသည္ ႏွစ္ေပါင္းသံုးရာေက်ာ္ ကၽြန္ဘ၀သက္ေရာက္ခဲ့ရၿပီး နယ္ခ်ဲ႕ ဦးေခါင္း သံုး ႀကိမ္ေျပာင္းအုပ္ခ်ဳပ္ခံခဲ့ရသည္။ ပထမ ေပၚတူဂီ ဒုတီယ ဒတ္(ခ်္)၊ တတိယ အဂၤလိပ္တို႔ျဖစ္သည္။

နယ္ခ်ဲ႕သံုးဦးစလံုးသည္ သီဟိုဠ္ႏုိင္ငံ၏ ဗုဒၶဘာသာကို ႏွိပ္ကြပ္ၿပီး လံုးပါးေစသည္။ ယဥ္ ေက်းမႈကို ေမွးမွိန္ေစခဲ့သည္။ အမ်ဳိးသားစီးပြားေရးႏွင့္ ဇာတိမာန္စိတ္ကို က်ေစခဲ့ရပါသည္။
နယ္ခ်ဲ႕သံုးဦးတို႔၏ ဆက္တုိက္ဖိႏွိပ္မႈေၾကာင့္ နိမ့္က်ေနေသာႏုိင္ငံ၏ ဘာသာေရးႏွင့္ ယဥ္ ေက်းမႈ တစ္ဖန္နလံထူႏုိင္ရန္ ဦးေဆာင္ႏုိင္ေသာ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းတစ္ေယာက္လိုေနေသာ အခ်ိန္ကာလျဖစ္ေသာ ၁၈၆၄- ခု၊ စက္တင္ဘာလ၌ သီဟိုဠ္ႏုိင္ငံ၊ ကိုလံဘိုၿမိဳ႕ ႏွင့္ မလွမ္းမကမ္းရွိ (Hewavitanme) ဟီ၀ါ၀ီတာမီရြာမွ ေျမပုိင္ရွင္မိသားစုသားေကာင္းတစ္ေယာက္ေမြးဖြားလာခဲ့သည္

ထိုစဥ္က ခရစ္ယာန္ဘာသာ ႀကီးစိုးေနေသာ ေခတ္အခါကာလျဖစ္ေန၍ ဗုဒၶဘာသာကို ႀကံ့ ႀကံ့ခုိင္၍ ေစာင့္ေရွာက္ေနၾကေသာ အနာဂါရိက ဓမၼပါလ၏ မိဘမ်ားသည္ သူတို႔၏သားမ်ားကို -Edmond Hewavitanme
-Charles Hewavitanme
-simon Heawitanme ဟူ၍ သား(၃) ဦးကိုခရစ္ယာန္ နာမည္မ်ား ေရွ႕ကထား၍ မွည့္ထား ရသည္။

အနာဂါရိကဓမၼပါလ၏ မိဘမ်ားသည္ သီဟိုဠ္၌ ထင္ရွားေသာ အရွင္ သိရိသုမဂၤလာ၏ မေထရ္ကို ကိုးကြယ္ၾကသည္။ ထို မေထရ္အတြက္ ၀ိေဇၨာဒယပရိေ၀ကာဟူေသာ ေက်ာင္းႀကီးကို လည္း ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းထားၾကေသာ ေက်ာင္းဒါယကာမ်ားျဖစ္ၾကသည္။

အနာဂါရိက၏ မိခင္မလႅိကာသည္ အိမ္ေထာင္က်စဥ္ကတည္းက သားဆုေတာင္းခဲ့သည္။ ငါးပါးသီလကို ငယ္စဥ္ကပင္ ေစာင့္ထိန္းၿမဲခဲ့သည္။ သားမဖြားမီ လျပည့္ေန႔တုိင္း ဓမၼစၾကာႏွင့္ ပ႒ာန္းေဒသနာကို ၀တ္မပ်က္ရြတ္ခဲ့သည္။ ေမြးဖြားလာေသာ သားသည္ သီဟိုဠ္သာသနာကို ျပဳ ျပင္ႏုိင္သူ ျဖစ္ပါေစဟု ဆုေတာင္းခဲ့သည္။ သားေလးအနာဂါရိက ေမြးလာေသာအခါ ခရစ္ဟာန္ ဘာသာအရ ေဒဗစ္ဟူ၍ အမည္ေပးခဲ့ရသည္။

သို႔ေသာ္ ေက်ာင္းေနခ်ိန္ေရာက္ေသာအခါ ခရစ္ယာန္တို႔ သာသနာျပဳေက်ာင္းသို႔ သြား ေရာက္ ပညာသင္ၾကားရ၍ ထိုေခတ္အေျခအေနအရ မလြန္ဆန္ႏုိင္၍ ခရစ္ယာန္ ဘုရားရွိခုိးရျခင္း၊ ခရစ္ယာန္သမၼာက်မ္းစာကို သင္ရျခင္းမ်ားျပဳရသည္။
ေဒးဗစ္သည္ အလြန္ဉာဏ္ေကာင္းသျဖင့္ အသက္(၁၄) ႏွစ္အရြယ္တြင္ ခရစ္ယာန္သမၼာ က်မ္းစာကို အလြတ္ရသည္။ အဂၤလိပ္ဘာသာလည္း အလြန္ကၽြမ္းက်င္စြာ တတ္ေျမာက္သျဖင့္ ခရစ္ယာန္ ဆရာႀကီးမ်ား ခရစ္ယာန္ သာသနာျပန္႔ပြားေအာင္ ေဒးဗစ္စြမ္းေဆာင္ႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ထင္ျမင္ယုံၾကည္အားထားၾကသည္။

ခရစ္ယာန္တို႔၏ သာသနာျပဳေက်ာင္းတြင္ ေနစဥ္အတြင္း ေဒးဗစ္သည္ နံနနက္ (၆) နာရီ တြင္ ဘုရားရွိခိုးရသည္။ အခန္းထဲတြင္ သမၼာက်မ္းစာကို ဖတ္ရသည္။ ေဒးဗစ္သည္ ထိုအလုပ္မ်ား ကို မႏွစ္သက္ရြံရွာစြာျဖင့္ ျပဳလုပ္ခဲ့ရသည္။

ေဒးဗစ္သည္ ခရစ္ယာန္ေက်ာင္းတြင္ ေနစဥ္ သူမ်ားမသိေအာင္ သစၥာေလးပါးတရားကို အ မ်ားမသိေအာင္ဖတ္ခဲ့သည္။ ဤစာအုပ္မ်ဳိးကို ဆရာက ေတြ႔လွ်င္ ခ်က္ခ်င္းယူလႊင့္ပစ္သည္။ ဤ မွ် ဘာသာေရးကို ဖိႏွိပ္သည္။

ေဒဗစ္က ဥပုသ္ေန႔ေက်ာင္းမတက္၊ ဥပုသ္ေစာင့္သည္။ ခရစ္ယာန္ ဆရာမ်ားကေက်ာင္းမတက္၍ ေက်ာင္းမွထုတ္ပစ္မည္ဟု ေျပာေသာ္လည္း ဂရုမစုိက္ေခ်။

ကဆုန္လျပည့္ေန႔ တစ္ေန႔တြင္ ေက်ာင္းမတက္ႏုိင္ေၾကာင္း ခြင့္ေတာင္းရာတြင္ ခြင့္မေပးေခ်။ ေဒး ဗစ္သည္ ခြင့္မရေသာ္လည္း ထို႔ေန႔၌ လံုး၀ေက်ာင္းမတက္ဘဲ ေက်ာင္းမွတိတ္ တဆိတ္ျပန္ခဲ့သည္။ ေက်ာင္း သို႔ ျပန္ေရာက္ေသာအခါ အရုိက္ခံရသည္။ ဤကဲသို႔ အရုိက္ခံရသည္မွာ တစ္ႏွစ္ထဲမဟုတ္၊ ႏွစ္စဥ္လိုပင္ ျဖစ္သည္။ ထိုအေၾကာင္းကို ေဒးဗစ္သည္ စိတ္ထဲတြင္ စြဲမွတ္က်န္ရစ္ေနခဲ့သည္။

ထိုအခ်ိန္တြင္ သီဟိုဠ္သို႔ ေရာက္ရွိေနေသာ ကာနယ္ေအာလေကာ့က ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶဟူးေန႔ကဲ့ သို႔ေသာ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္တြင္ ေက်ာင္းမတတ္ဘဲ ဥပုသ္ေစာင့္ေသာ ေဒးဗစ္ကို ေက်ာင္းအုပ္က ရုိက္ႏွက္ျခင္း ကိစၥႏွင့္ ပတ္သတ္၍ သီဟိုဠ္ဘုရင္ခံထံ တင္ျပခဲ့ရာ ဘုရင္ခံက အေရးမစိုက္ဘဲထား၍ ကာနယ္ေအာ္ လေကာ့က အဂၤလန္ရွိ ၀ိတိုရီးယားဘုရင္မႀကီးထံ ဆက္လက္တင္ျပသည္။ ၀ိတုိရီးယားဘုရင္မႀကီးက လက္ ခံသျဖင့္ သီဟိုဠ္တြင္ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶဟူးေန႔ တစ္တုိင္းျပည္လံုး ေက်ာင္းပိတ္ခြင့္ရခဲ့သည္။

ကာနယ္ေအာလေကာ့ သီဟုိဠ္ေရာက္ၿပီး ပိယရတနာေက်ာင္းတုိက္၌ ႀကိဳဆိုပြဲလုပ္စဥ္ ကာနယ္ ေအာ့လေကာ့က မိမိဗုဒၶဘာသာကို စိတ္၀င္စားလာပုံႏွင့္ အေမရိကန္၌ သီအိုဆိုဖီအသင္း ထူေထာင္ခဲ့ပုံတို႔ ကို ရွင္းလင္းေဟာေျပာျပရာ ထိုႀကိဳဆိုပြဲတြင္ (၁၄) ႏွစ္မွ်သာ ရွိေသးေသာ ေဒးဗစ္ေလးသည္ သူ၏ဖခင္၊ ဦး ေလးတို႔ႏွင့္အတူ တက္ေရာက္နားေထာင္ခဲ့သည္။ ကာနယ္ေအာ့လေကာ့၏ ဆြဲငင္အားရွိေသာ မိန္႔ခြန္းေျပာ ဟန္ကို ေဒးဗစ္သည္ အလြန္သေဘာက်ခဲ့သည္။ စိတ္၀င္စားခဲ့သည္။

သီဟိုဠ္သည္ အရွင္ဂုဏာနႏၵႏွင့္ ကာနယ္ေအာ့လေကာ့တို႔၏ ေဆာင္ရြက္မႈေၾကာင့္ ခရစ္ယာန္ ဘသာသည္ ဦးက်ဳိး၍ ဗုဒၶဘာသာသည္ ဦးေမာ့လာခဲ့သည္။ ၁၈၃၃-ခုတြင္ အရွင္ဂုဏာနႏၵဦးစီး၍ဗုဒၶဘာသာ ပြဲက်င္းပခဲ့သည္။ ထိုပြဲေတာ္တြင္ ခရစ္ယာန္တို႔က ယင္းတို႔၏ ေက်ာင္းေရွ႕က ျဖတ္မသြားရဟု တားျမစ္ ေသာေၾကာင့္ ဘာသာေရး အဓိကရုိဏ္းျဖစ္ပြားခဲ့ရသည္။ ဗုဒၶဘာသာဘက္မွ လူအမ်ားအျပားဒဏ္ရာရခဲ့ သည္။

ေဒးဗစ္၏ ဖခင္သည္ စိတ္နာၿပီး ေဒးဗစ္ကို ခရစ္ယာန္ေက်ာင္းမွ ထုတ္ပစ္လုိက္သည္။ ထိုအခ်ိန္က ေဒးဗစ္သည္ (၁၀) တန္းပင္ မေအာင္ျမင္ေသးေခ်။

၁၈၈၄- ခုႏွစ္၊ အသက္(၂၀) ျပည့္ခ်ိန္တြင္ ေဒးဗစ္သည္ ကာနယ္ေအာ့လေကာ့တို႔ တည္ေထာင္ ေသာ သီအုိဆိုဖီအသင္း၌ အခ်ိန္ျပည့္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ရန္ မိဘတို႔ထံ ခြင့္ပန္ခဲ့သည္။ ဖခင္ကလြယ္ကူစြာ ခြင့္ျပဳခဲ့ေသာ္လည္း မိခင္ကမူ ငါးပါးသီလႏွင့္ အျဗဟၼစရိယသိကၡာပုဒ္ကို ေစာင့္ထိန္းႏုိင္လွ်င္ ခြင့္ျပဳမည္ဟု ေျပာခဲ့သည္။

ေဒးဗစ္ကလည္း ေစာင့္ထိန္းမည္ဟု ၀န္ခံကတိျပဳခဲ့သည္။ ထိုေနာက္ အသင္းတုိက္၌ ဓမၼ၀န္ထမ္း အေနျဖင့္ ေနထုိင္လုပ္ကိုင္ခဲ့သည္။

စားေသာက္ေရးတြင္ မိဘထံမွ အေထာက္အပ့ံ မယူလိုသျဖင့္ အစိုးရ ပညာေရးဌာန တြင္ တစ္ ဘက္က ေအာက္တန္းစာေရးအျဖစ္ ၀င္ေရာက္လုပ္ကိုင္ခဲ့သည္။

ထို႔ေနာက္ ေဒးဗစ္သည္ ကာနယ္ေအာ့လေကာ့ႏွင့္ လက္တြဲ၍ ဗုဒၶဘာသာ ျပန္႔ပြားေရးကို ေဆာင္ ရြက္သည္။ ကာနယ္ေအာ့လေကာ့၏ တရားပြဲတုိင္း စကားျပန္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။

သူ၏ဘ၀အတြက္ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းအေတြ႔အႀကံဳႏွင့္ သင္ခန္းစာမ်ားကို ကာနယ္ေအာ့လေကာ့ ထံမွ အမ်ားအျပားရရွိခဲ့သည္။

၁၈၈၆- ခုတြင္ ကာနယ္ေအာ့လေကာ့တို႔ နယ္စြန္နယ္ဖ်ားသို႔ စည္းရုံးေရးတရားေဟာၾကားရန္အ တြက္ သြားေရာက္ရာတြင္ ေဒးဗစ္သည္ စကားျပန္ ႏွင့္လည္းေမာင္းအျဖစ္လုိက္ပါခဲ့သည္။ ေဒးဗစ္ သည္ အ ထက္အရာရွိ စာေမးပြဲေျဖဆိုၿပီး (၃) လခြင့္ယူ၍ လုိက္ပါျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ယင္းအခ်ိန္တြင္ ေမာ္ေတာ္ကားမရွိေသးသျဖင့္ သြားလာေရးမွာ မလြယ္ကူေခ်။ လွည္းကိုပင္ အသုံး ျပဳေနရေသာ ေခတ္ျဖစ္ရာ ေဒးဗစ္တုိ႔သည္ လွည္းကို ႏွစ္ဆင့္ျပဳလုပ္ၿပီး အေပၚထပ္တြင္ အိပ္ရန္ႏွင့္ ေအာက္ ထပ္တြင္ စာနပ္ရိကၡာတင္ေဆာင္ရန္ စီမံထားသည္။

ထိုခရီးတြင္ ကာနယ္ေအာ့လေကာ့ႏွင့္ အတူ အဂၤလန္ႏုိင္ငံသားတစ္ဦးပါလာခဲ့သည္။ ကာနယ္ေအာ့ လေကာ့သည္ သီဟိုဠ္သားမ်ားအား ဇာတိေသြားဇာတိမာန္ ဘာသာေသြးတက္ႂကြရန္ အထူးအေလး အ နက္ထား၍ ေဟာၾကားခဲ့သည္။

ဤခရီးသည္ ကာနယ္ေအာ့လေကာ့တို႔အတြက္ ခရီးေရာက္ခဲ့သလို ေဒးဗစ္အတြက္လည္း ခရီးအ ေတြအႀကံဳမ်ားစြာရခဲ့သည္။ ေဒးဗစ္သည္ ဂုဏ္သေရရွိ အထက္တန္းစားမ်ဳိးရုိးမွ ေပါက္ဖြားလာသူျဖစ္၍ ေတာေနဆင္းရဲသား လူတန္းစားတို႔၏ ဘ၀အေျခအနကို ယခင္က မသိခဲ့။ ယခုမွ သိခြင့္ရခဲ့သည္။
ဤခရီး၏ အက်ဳိးေက်းဇူးအေနျဖင့္ ေဒးဗစ္အတြက္ စကားျပန္ ေလ့က်င့္ခြင့္ရရွိခဲ့သည့္အျပင္ ကာ နယ္ေအာ့လေကာ့၏ စကားလံုးသံုးဟန္တို႔ကိုလည္း မ်ားစြာရရွိခဲ့သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ေနာင္အခါ အေမရိကန္သို႔ သြား၍ ဗုဒၶဘာသာအေၾကာင္းကို ေဟာေသာအခါ စကားလံုး ရွင္းရွင္းလင္းလင္းႏွင့္ အသံုးအႏႈန္းေျပာင္ေျမာက္မႈေၾကာင့္ မည္သူမွ်မယွဥ္ႏုိင္ေလာက္ေအာင္ ေဟာေျပာ ႏုိင္ခဲ့သည္။

ေတာေနေဒသမွ ျပန္ေရာက္ေသာအခါ ေဒးဗစ္ကို အရာရွိရာထူးခန္႔အပ္ရန္ အသင့္ျဖစ္ေနသည္။ သို႔ ေသာ္ ေဒးဗစ္သည္ ထိုရာထူးကို လက္မခံေတာ့ဘဲ သီအိုဆိုဖီအသင္း၌ တစ္ေယာက္တည္းေနထိုင္လ်က္ အသင္း၏ လုပ္ငန္းမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ရန္ ဆံုးျဖတ္ၿပီးေနခဲ့ေတာ့သည္။

မိဘမ်ားက အစက ရာထူးလက္ခံရန္ အလုပ္လုပ္ရန္ ေျပာၾကားခဲ့ေသာ္လည္း ေနာက္ပုိင္းတြင္ ဗုဒၶ ဘာသာ စိတ္ဓာတ္ျပင္ထန္သူမ်ားပီပီ သား၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ကို မကန္႔ကြက္ေတာ့ေခ်။

ဤအခ်ိန္မွစ၍ အသင္းတိုက္တြင္ အသင္း၏ အတြင္းေရးမွဴးတာ၀န္အျပင္ တစ္ဦးတည္းေနထုိင္ကာ အသင္းထုတ္ စာေစာင္မ်ားတြင္ ေခါင္းႀကီးပုိင္း ေရးသားျခင္းမွအစ အသင္း၏တာ၀န္ဟူသမွ်ကို တာ၀န္ယူ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ေနေတာ့သည္။

ယင္းအခ်ိန္တြင္ မဒစ္ဘလာဗတ္စကီကို သမထလုပ္ငန္းသင္ေပးရန္ ေတာင္ပန္းသည္။ မဒမ္ဘလာ ဗတ္စကီးက ဤလုပ္ငန္းလုပ္ေနစဥ္ သမထလုပ္ရန္ မသင့္ေသာေၾကာင့္ အထက္ဆရာႀကီးမ်ားႏွင့္ ေတြ႔ရ ေသာ တန္းခိုးဣဒိၶပါဒ္ကို မသင္ခ်င္ပါႏွင့္ဦး၊ ပါဠိကိုသာ သင္ေစခ်င္လိုေၾကာင္း ေျပာျပသည္။

သို႔အတြက္ ေဒးဗစ္သည္ အသင္းတုိက္မွာ ေနထုိင္ရင္း ဆရာရင္းျဖစ္ေသာ အရွင္သုမဂၤလမဟာ ေထရ္ထံတြင္ ပါဠိႏွင့္ သကၠတစာေပမ်ားကို ပူးတြဲ သင္ယူသည္။ ေဒးဗစ္၏ ဉာဏ္ပညာႏွင့္ လံု႔လ၀ီရိယ ေၾကာင့္ အိႏၵိယရွိ သကၠတပ႑ိတ္ႀကီးမ်ားပင္ သူ၏ သကၠတ နားလည္တတ္ကၽြမ္းပုံႏွင့္ ရြတ္ဖတ္ပုံမ်ားကို အံၾသယူခဲ့ရသည္။

ေနာက္ပုိင္းတြင္ ေဒးဗစ္သည္ သတိပ႒ာန္ႏွင့္ ၀ိသုဒၶိမဂၤလာတရား အားထုတ္နည္းကို ပုိင္ပုိင္ႏုိင္ႏုိင္ ေလ့လာၿပီး လက္ေတြ႔က်င့္ႀကံအားထုတ္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ပရိယတ္ပဋိပတ္စြယ္စုံတတ္ပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္လာခဲ့ရ သည္။

ကာနယ္ေအာ့လေကာ့ႏွင့္ ေဒးဗစ္တို႔တို႔ ရဲရဲေတာက္ေတာက္စြန္႔စြန္႔ စားစား သာသနာျပဳမႈေၾကာင့္ သီဟုိဠ္၌ ဗုဒၶဘာသာသည္ ထြန္းေတာက္လာၿပီး ကမၻာအရပ္ရပ္သို႔ ပ်ံ႕ႏွံ႔ ခဲ့ရသည္။

၁၈၈၉- ခု၊ ဇန္န၀ါရီလတြင္ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံမွ သီဟိုဠ္ရွိ သီအိုဆိုဖီအသင္းကို စိတ္၀င္စားၿပီး ဖိတ္ၾကားခဲ့ သည္။ ကာနယ္ေအာ့လေကာ့အဖြဲ႔ႏွင့္ အတူေဒးဗစ္လိုက္ပါသြားခဲ့ရသည္။

ထို႔ေနာက္ ဂ်ပန္မွ အျပန္ ၁၈၉၁- ခု၊ ဇန္န၀ါရီလ (၂) ရက္ေန႔တြင္ ဂ်ပန္ဘုန္းေတာ္ႀကီး(၃)ပါးႏွင့္ အ တူ ဗုဒၶဂါယာသို႔ ေရာက္ရွိေသာအခါတြင္ ေဒးဗစ္သည္ ထူးျခားစြာ ေျပာင္းလဲသြားခဲ့သည္။

ေဒးဗစ္သည္ အဂၤလိပ္ ကဗ်ာဆရာႀကီးအာႏုိးေရးသားခဲ့ေသာ အိႏၵိယႏုိင္ငံရွိ ဗုဒၶဂါယာအေၾကာင္း ကို ဖတ္မိခဲ့သည္။ တစ္ခ်ိန္က ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔ပိုင္ဆုိင္ခဲ့ေသာ ဗုဒၶဂါယာေဒသသည္ သူေရာက္ရွိေနေသာ အခ်ိန္၌ ဟိႏၵဴဘုန္းႀကီးမ်ား၏ ပုိင္ဆုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ေနၾကသျဖင့္ အလြန္စိတ္မေကာင္းစြာ ခံစားခဲ့ရေၾကာင္းကို ေဆာင္းပါးေရးခဲ့သည္။ ထိုေဆာင္းပါးကို ဖတ္ရကတည္းက ဗုဒၶဂါယာကို သြားလိုေသာဆႏၵျပင္းျပခဲ့သည္။

ယခုမိမိတို႔ ေရာက္ရွိေနေသာ အခ်ိန္တြင္လည္း အာႏုိေရးသားထားသည့္ အတုိင္းေတြ႕ႀကံဳျမင္ခဲ့ရ သည္။ ဗုဒၶဂါယာရွိ ဆင္းတုေတာ္ႀကီးမ်ား ပ်က္စီးေနၿပီး ကစဥ့္ကလ်ားျဖစ္ေနသည့္အျပင္ ေလွကားရင္း၌သာ ထားရွိသည္ကို ေတြ႕ရသျဖင့္ အလြန္စိတ္ထိခုိက္မိသည္။ အနီးအနားရွိ ဆင္းတုေတာ္မ်ားမွာလည္း ခ်ဳိးဖ်က္ ခံထားရသည္။

ဗုဒၶဘာသာတို႔ ေစာင့္ေရွာက္မႈကင္းၿပီး ဗုဒၶဂါယာ၌ ဘာသာျခား မဟႏၳကီး၊ ေဇာ္ဂီ၊ ဟိႏၵီ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ သွ်ီ၀ဂုိဏ္း၀င္ ဟိႏၵဴျဗဟၼဏမ်ားသာ စိုးမုိးထားသည္။ ထို႔ျပင္ သွ်ီ၀ပိႆႏုိး အထိမ္းအမွတ္ ရုပ္ပြားေတာ္ကို နဖူးေတာ္မွ အျဖဴအနီေရးကပ္ကာ ဗုဒၶဂါယာေစတီေတာ္မွာပင္ ထားရွိျခင္းစေသာ မႏွစ္သက္ဖြယ္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ေတြ႔ျမင္ရေသာအခါ ေဒးဗစ္သည္ အာႏုိး၏စာကို ဖတ္ရသည္ ထက္ပင္ မ်ားစြာယူႀကံဳးမရခံစားမိေလသည္။

ထိုအခါ သူသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔အေနျဖင့္ ဤအေျခအေနဆိုးတို႔ကို ကာကြယ္ ေစာင့္ ေရွာက္ရမည့္တာ၀န္ရွိသည္ဟု စဥ္းစားမိသည္။ ထိုသို႔ စဥ္းစားမိၿပီး ဤေဒသတြင္ေနရစ္ခဲ့ရန္ႏွင့္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈျပဳမည္ဟု သိႏၷိ႒ာန္ခ်ဆံုးျဖတ္ကာ ဂ်ပန္ဘုန္းႀကီးမ်ားႏွင့္အတူ ထိုေဒသမွာ ပင္ အေျခခ် ေနထုိင္ေတာ့သည္။

ဗုဒၶဂါယာေဒသ၌ မင္းတုန္းမင္းလွဴခဲ့ေသာ ဇရပ္ရွိသည္။ ထိုဇရပ္၌ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ေကာင္း၍ ေသာ့ကိုေတာင္းယူ၍ ထိုဇရပ္မွာပင္ ေနထုိင္သည္။

၁၈၉၁-ခု၊ ဧၿပီလ၊ ကဆုန္လျပည့္မတုိင္မီ ေန႔တစ္ေန႔တြင္ မဟာ၀ဇိရ မည္ေသာေနရာ၌ ဘုရား၀တ္ျပဳအၿပီး အလြန္စိတ္ၾကည္လင္ေနေသာ ေဒးဗစ္သည္ ဗုဒၶကို အာရုံျပဳၿပီး ဗုဒၶဂါယာကို ေစာင့္ေရွာက္ၿပီး အိႏၵိယ၌ သာသနာျပဳႏုိင္ရန္ အဓိ႒ာန္ျပဳ ဆုေတာင္းခဲ့သည္။

မဟိႏၱတို႔သည္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း(၃၀၀) ေက်ာ္ကထဲ့က မြတ္စလင္ ဘုရင္တုိ႔မွစ၍ ဤဗုဒၶဂါယာေျမမ်ားကို ပုိင္ဆုိင္ခြင့္ရထားၾကသည္။ မဟန္႔ဘုရင္ႀကီးတို႔က ဤမဟာေဗာဓိေစတီမွ အုပ္မ်ား၊ ရုပ္ထုမ်ားကိုယူၿပီး မိမိတို႔ေက်ာင္းတံတုိင္းကိုျပဳလုပ္ထားသည္။

၁၈၉၁-ခု၊ ေမလတြင္ အနာဂါရိကဓမၼပါလသည္ မဟာေဗာဓိအေျခအေနကို ကမၻာအရပ္ရပ္ က သိေအာင္ ေၾကာ္ျငာမည္ဟူေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ သီဟိုဠ္သို႔ျပန္လာခဲ့သည္။ သီဟိုဠ္သို႔ ျပန္ ေရာက္ေသာအခါ လူထုအစည္းအေ၀းႀကီးကို ေခၚယူၿပီး မဟာေဗာဓိအသင္းကို ဖြဲ႔စည္းတည္ ေထာင္သည္။ ဥကၠ႒အျဖစ္ မိမိ၏ဆရာ ၀ိေဇၨာဒယ ေက်ာင္းတုိက္ဆရာေတာ္ သုမဂၤလကို တင္ ေျမွာက္၍ အတြင္းေရးမွဴးအျဖစ္ အနာဂါရိကဓမၼပါလက ေဆာင္ရြက္သည္။ မိမိဆရာရင္းျဖစ္ေသာ ကာနယ္ေအာ့လေကာ့ကိုလည္း ဒါရုိက္တာလူႀကီးအျဖစ္တင္ေျမွာက္ခဲ့သည္။

ဤအသင္းႀကီး ေပၚလာျခင္းသည္ အိႏၵိယျပည္တြင္ ကြယ္ေပ်ာက္လ်က္ရွိေသာ ဗုဒၶဘာသာ ျပန္လည္ထြန္းကားလာရန္ ပထမဦးဆံုးေသာလင္းေရာင္ျခည္ျဖစ္သည္။

အနာဂါရိကဓမၼပါလာသည္ မဟာေဗာဓိဂ်ာနယ္ကို ထုတ္ေ၀ကာ ဗုဒၶဂါယာ အေၾကာင္းကို ကမၻာအရပ္ရပ္ရွိ ဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံမ်ားက သိရွိေအာင္ ေစ့ေဆာ္ေရးသားခဲ့သည္။ ဤအသင္းႀကီး ေၾကာင့္ေနာင္တစ္ခ်ိန္တြင္ ဗုဒၶဂယာသည္ ဗုဒၶဘာသာတို႔ လက္ထဲျပန္ေရာက္ခဲ့ရသည္။ အဂၤလန္ ႏုိင္ငံ၌ ဘိကၡဳအာနႏၵေမတၱယ် ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ သာသနာျပဳအသင္းႀကီး အင္အားနည္းၿပီး ပ်က္ စီးလုစကို ျပန္လည္ အသက္ရွင္ေစႏုိင္ခဲ့သည္။

ထိုအခ်ိန္က မဟန္႔ဘုန္းႀကီးေသာမနာရာယန္ဂီးရ္သည္ စိတ္ေနသေဘာထားေကာင္း၍ ၾကင္နာမႈ အျပည္အ၀ရွိ၍ အာနာဂါရိကဓမၼပါလကို ကူညီခဲ့သည္။ ေက်ာင္းေဆာက္ရန္ ေျမတကြက္ ပါ ေပးခဲ့သည္။ ထိုသေဘာေကာင္းေသာ မဟန္႔ဘုန္းႀကီးကြယ္လြန္ေသာအခါ ၁၈၉၂- ခု၊ ေဖေဖာ္ ၀ါရီလ (၄) ရက္ေန႔တြင္ ကရိရွနားဒယာလ္ဂီးရ္က မဟန္႔ရားထူးဆက္ခံသည္။ ထိုမဟန္႔ ဘုန္းႀကီး က ဓမၼပါလအေပၚ မလိုမုန္းထားစိတ္ရွိသည္။ ရန္လိုသည္။

မဟာေဗာဓိအသင္းႀကီးသည္ သာသနာျပဳေက်ာင္းမ်ားစြာ တည္ေတာင္ကာ သာသနာျပဳ ပုဂၢဳိလ္ (ဓမၼဒူတ) မ်ားကို ေရြးခ်ယ္ကာ ႏုိင္ငံျခားဘာသာစကားကို သင္ၾကားေပးသည္။ သင့္တင့္ ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ေရြးထုတ္စိစစ္၍ အဂၤလန္၊ ဂ်ပန္စေသာ ႏုိင္ငံမ်ားသို႔ သာသနာျပဳေစလႊတ္ေပးခဲ့ သည္။

အနာဂါရိကဓမၼပါလသည္ မဟာေဗာဓိအသင္းႀကီး အင္အားျဖည့္တင္းရန္ႏွင့္ က်ယ္ျပန္႔ေစ ရန္ ဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံမ်ားသို႔ အကူအညီေတာင္းခံခဲ့သည္။ ျမန္မာျပည္သို႔လည္းေရာက္ရွိလာသည္။ ျမန္မာျပည္မွ အိႏၵိယတြင္ သာသနာျပဳရန္ ရွင္သူရိယႏွင့္ ရွင္စႏၵိမာ ကိုရင္ႏွစ္ပါးကို ဗုဒၶဂယာသို႔ ေခၚ ေဆာင္သြားခဲ့သည္။

အနာဂါရိကဓမၼပါလသည္ သီဟိုဠ္မွ ဘုန္းႀကီး(၄) ပါး၊ ျမန္မာျပည္မွ ကိုရင္(၂) ပါးတို႔ႏွင့္ အတူ ၁၈၉၁- ခု၊ ၀ါဆိုလျပည့္ေန႔တြင္ ဗုဒၶဂါယာသို႔ ႂကြသြားခဲ့သည္။ မင္းတုန္းမင္းဇရပ္၌ သီတင္း သုံုးေနထုိင္ၾကသည္။ ေအာ့လေကာ့တီထြင္ ခဲ့ေသာ သာသာနာ့အလံ ဗုဒၶဂယာ မဟာေဗာဓိတြင္ စ တင္လႊင့္ထူခဲ့သည္။

ထို႔ေနာက္ ဓမၼပါလသည္ သီဟိုဠ္ဘုန္းႀကီး(၄) ပါးႏွင့္ အတူ မဟန္႔ဘုန္းႀကီးထံသြားၿပီး ဗုဒၶ ဂယာေျမ၀ယ္ရန္ စကားကမ္းလွမ္းခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္က ဓမၼပါလသည္ သာသနာအတြက္ ဇြဲလံု႔လ ႏွင့္ သဒၶါတရားအားေကာင္းေသာ ရဲရဲေတာက္ေတာက္ သာသနာျပဳစိတ္ဓာတ္ရွိေနေသာ္လည္း ေငြ ေၾကးအားျဖင့္ ျပည့္စုံသူတစ္ေယာက္မဟုတ္ပါေခ်။ အိႏၵိယတြင္ ဒုတိယအခ်မ္းသာဆံုးစာရင္း၀င္ သည့္ ေျမပုိင္ရွင္ မဟန္႔ဘုန္းႀကီးႏွင့္ ေတြ႔ဆံုေသာအခါတြင္ အခက္အခဲမ်ားစြာႏွင့္ ရင္ဆုိင္လိမ့္မည္ ဟု ေမွ်ာ္လင့္မထားမိခဲ့ေခ်။

ပထမ ေျမတစ္ကြက္ေပးမည္ဟု စကားကမ္းလွမ္းထားမႈတြင္ ယခု သီဟိုဠ္ဘုန္းႀကီးေတြပါ လာ၍ မဟန္႔ဘုန္းႀကီးက ေပးလိုေသာ စိတ္မရွိေတာ့ေခ်။ ကတိဖ်က္ပစ္လုိက္သည္။

အေရးပုိင္ဆိုသူကလည္း ယခင္က အကူအညီေပးမည္ဟု ကတိေပးခဲ့ေသာ္လည္း ယခု အခါတြင္ အေျပာင္းအလဲေျပာင္းသါားသည္။ အေရးပုိင္က သီဟုိဠ္ျပန္ၿပီး ဗုဒၶဂယာေျမ၀ယ္ႏုိင္ရန္ ႀကိဳးစားပါဟူ၍သာ တုိက္တြန္းခဲ့သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ အနာဂါရိကဓမၼပါလသည္ မဟာေဗာဓိေျမႀကီးကို ဗုဒၶဘာသာလက္ထဲ ျပန္ ေရာက္ရန္အတြက္ နည္းလမ္းမ်ဳိးစုံႏွင့္ ႀကိဳးပမ္းသည့္ အေနျဖင့္ ၁၉၈၁- ခု၊ ေအာက္တိုဘာလတြင္ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ဗုဒၶဘာသာ ကြန္ဖရင့္တစ္ရပ္ကို ဗုဒၶဂယာ၌ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ထို ကြန္ဖ ရင့္ကို သီဟိုဠ္၊ တရုတ္၊ ဂ်ပန္ႏွင့္ စစ္တေကာင္းကိုယ္စားလွယ္မ်ားတက္ေရာက္ၾကသည္။

ဗုဒၶဘာသာကြန္ဖရင့္က်င္းပရျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ဗုဒၶဘာသာလက္ထဲျပန္ေပးအပ္ရန္ အတြက္ ဗုဒၶဘာသာအဖြဲ႔မ်ားက တညီ တၫြတ္တည္း ေတာင္းဆိုသည္ဟု အစည္းအေ၀း ဆံုးျဖတ္ ၿပီး အစည္းအေ၀းဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို အိႏၵိယဘုရင္ခံထံ တင္ျပရန္ျပဳလုပ္ေသာ အစည္းအေ၀းျဖစ္ သည္။

ထိုအစည္းအေ၀းမွ ေအာက္ပါဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားခ်မွတ္ေပးခဲ့သည္။

၁။ ဗုဒၶဂယာနယ္ေျမအားလံုးႏွင့္ ဗုဒၶဂယာေစတီကို ၀ယ္ယူရန္ ဂ်ပန္ကိုယ္စားလွယ္မွ စိတ္အား
ထက္သန္စြာ ကူညီမည္ျဖစ္၍မဟန္႔ဘုန္းႀကီးထံသို႔ကိုယ္စားလွယ္လႊတ္ၿပီးစကားလွမ္းၾကရန္။

၂။ ကမၻာအရပ္ရပ္ရွိ ဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံမ်ားထံမွ ေငြေၾကးအကူအညီ ေတာင္းခံၿပီး ဗုဒၶဂယာတြင္
ဗုဒၶဘာသာဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတည္ေဆာက္ရန္။

၃။ ဗုဒၶပိဋကတ္က်မ္းစာမ်ားကို အိႏၵိယဘာသာျပန္ဆိုၿပီး ဗုဒၶသာသနာျပဳ လုပ္ငန္းကို ေဆာင္
ရြက္ရန္တို႔ျဖစ္ပါသည္။

အနာဂါရိကဓမၼပါလသည္ ဗုဒၶဂယာကို ဗုဒၶဘာသာလက္ထဲ အျမန္ေရာက္ေရး ဆႏၵေဇာ အားႀကီးေနသျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာကြန္ဖရင့္ကို အျမန္ေခၚခဲ့ေသာ္လည္း ကိုယ္စားလွယ္မ်ားမွ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံအတြင္းရွိ တရုတ္၊ ဂ်ပန္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသာမ်ားသည္။

အနာဂါရိကဓမၼပါလ၏ ထိုကြန္ဖရင့္ အျမန္စီစဥ္ေဆာင္ရြက္ရျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ထိုအ ခ်ိန္က အိႏၵိယဘုရင္ခံသည္ တုိင္းႏုိင္ငံ လွည့္လာၿပီး ဗုဒၶဂယာျပႆနာအေၾကာင္းကို ကိုယ္တုိင္ လာေရာက္ ေလ့လာမည္ျဖစ္၍ အစည္းအေ၀းဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ဘုရင္ခံထံ ေပးအပ္ရန္အတြက္ အ ျမန္လုပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။

အနာဂါရိကဓမၼပါလသည္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္တစ္ခ်က္မွားသြားသည္။ ဘုရင္ခံလာၾကည့္ခ်ိန္ တြင္ ဂ်ပန္ကကူညီမည္ဆိုသည္ကို ေပၚလြင္ေစလို၍ သာသနာ့အလံႏွင့္ ဂ်ပန္အလံကို ပူးတြဲစိုက္ထူ ထားမိေသာ အမွားျဖစ္သည္။

ဘုရင္ခံသည္ ဂ်ပန္အလံကို ျမင္ရေသာအခါ ဘုရင္ခံက အစည္း အေ၀းဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို လက္မခံေတာ့သည့္ျပင္ အနာဂါရိကဓမၼပါလတို႔ကိုလည္း ေတြ႔ဆံုခြင့္ မေပးေတာ့ေခ်။
(အခ်ိန္က ဂ်ပန္က အာရွတုိက္ကို လႊမ္းမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ရန္ ေျခလွမ္းျပင္ဆင္ေနေသာ အခ်ိန္ျဖစ္သည္)

``ဤကိစၥသည္ မဟန္႔၏ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ ကိစၥျဖစ္သည္။ သူပုိင္ေသာေျမကို အစိုးရက ၾကား၀င္ၿပီး ဗုဒၶဘာသာလက္ထဲသို႔ ျပန္လည္ေရာက္ရွိရန္ မေဆာင္ရြက္ေပးႏုိင္ပါ´´ ဟု ခါးခါးသီး သီးျငင္းဆိုေတာ့သည္။

သို႔ေသာ္ အနာဂါရိကဓမၼပါလႏွင့္ ကာနယ္ေအာ့လေကာ့တုိ႔သည္ ဗုဒၶဂယာ၌ သံဃေတာ္ မ်ားထားခဲ့ၿပီး အိႏၵိယတစ္ျပည္လံုးအႏွံ႔လွည့္လည္ၿပီး ဟိႏၵဴဘာသာဆက္ႏြယ္မႈကို အေျခခံၿပီး ေဟာ ေျပာစည္းရုံးေလသည္။

မဟာေဗာဓိအသင္းကိုလည္း သီဟိုဠ္မွ ကာလကတၱားသို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းခဲ့သည္။ မဟာေဗာဓိ ဂ်ာနယ္ကို ကာလကတၱား၌ ဆက္လက္ထုတ္ေ၀သည္။ ထိုဂ်ာနယ္ကို ကိုယ္တုိင္အယ္ဒီတာ ကိုယ္ တုိင္ထုတ္ေ၀သူအျဖစ္ အပင္ပန္းခံကာ ဒိုင္ခံလုပ္ၿပီး ရုိက္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခဲ့သည္။

သူ၏အေရးအသားသည္ လူအမ်ား၏ဆြဲေဆာင္မႈကို အမ်ားဆံုးရခဲ့သည္။ သူတို႔သည္ အိႏၵိယ တစ္ျပည္လံုးလွည့္လည္ေဟာေျပာၿပီး ၁၈၉၃- ခု၊ ေဖေဖာ္၀ါရီ (၄) ရက္တြင္ ဗုဒၶဂယာသို႔ ျပန္ေရာက္လာသည္။ ဗုဒၶဂယာဘူတာအေရာက္တြင္ ေဖေဖာ္၀ါရီလ(၃)ရက္ေန႔က မဟန္႔၏ ဘက္ ေတာ္သားမ်ားက ဇရပ္ကို ေရာက္လာၿပီး ဘုန္းႀကီး(၄) ပါးကို ၀င္ရုိက္ေၾကာင္း အရွင္သုမဂၤလ ဒဏ္ ရာရေၾကာင္း အရွင္ေဇာ္တိက တုိင္ေျပာသည္။

ထိုအေၾကာင္းကို ကာနယ္ေအာ့လေကာ့က အေရးပုိင္ႏွင့္ ရာဇ၀တ္၀န္ထံသို႔ သြားေရာက္ တုိင္တန္းခဲ့သည္။ အေရးပုိင္က အရုိက္ခံရေသာ ဘုန္းႀကီးက တရားလိုအျဖစ္ အမႈဖြင့္ႏုိင္ေသာ္ လည္း အမႈမဖြင့္၍လည္းေကာင္း၊ သက္ေသမရွိ၍လည္းေကာင္း အေရးယူ၍မရေၾကာင္း အေရးပိုင္ က ေျပာခဲ့သည္။

ထို႔ျပင္ ကာနယ္ေအာလေကာ့က မဟန္႔ဘုန္းႀကီးထံသြားၿပီး ဗုဒၶဂယာ ေျမေရာင္း၀ယ္ေရး ကို သြားေရာက္ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။ အဂၤလိပ္အစိုးရက ဂ်ပန္ခ်ယ္လွယ္လာမွာေၾကာက္ၿပီး မဟန္႔ကို မေရာင္းရန္တစ္ဘက္က နားသြင္းထား၍ မဟန္႔ဘုန္းႀကီးက ေရာင္း၀ယ္ေရးကို ခါးခါးသီးသီးျငင္း ပယ္ေတာ့သည္။

ထိုအခါ အနာဂါရိကဓမၼပါက ဂယာၿမိဳ႕မွ ေရွ႕ေနတစ္ဦးကို ငွားရမ္း၍ ဗုဒၶဂယာေျမအေျခအ ေနကို ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
``မဟန္႔သည္ ဗုဒၶဂယာေျမကို သူပိုင္ေျမဟု ေျပာေနေသာ္လည္း စင္စစ္မဟန္႔အပုိင္စားရ ထားေသာ နယ္ေျမသည္ မဟာေဗာဓိမပါေၾကာင္း၊ မဟာေဗာဓိရြာမဟုတ္ေၾကာင္း၊ သူအပိုင္စားရ ထားေသာေျမမွာ မတ္စတီဘူရြာကိုသာ အပိုင္စားရထားတာျဖစ္ေၾကာင္း အစိုးရထံတြင္ ေျမသက္ တမ္း ေလွ်ာက္ထားေသာ စာခ်ဳပ္မွာလည္း သက္တမ္းကုန္ခါနီးၿပီျဖစ္ေၾကာင္း၊ စာခ်ဳပ္သက္တမ္း ကုန္က သူ႔ကိုထပ္မေပးေတာ့ဘဲ ဗုဒၶဘာသာလက္ထဲျပန္ေပးရန္ ဥပေဒေၾကာင္းအရ လုပ္ခြင့္ရွိ ေၾကာင္း´´ ေျပာသျဖင့္ အနာဂါရိကဓမၼပါလတို႔မွာ အလြန္အားတက္သြားသည္။ ထိုေျမကိစၥရရွိေရး အတြက္ ျမန္မာႏွင့္ ယိုဒယားတို႔ကို ကိုယ္စားလွယ္လႊယတ္၍ အကူအညီေတာင္းခဲ့သည္။ ျမန္မာ ျပည္မွ ေငြေလးေသာင္း အလွဴခံရရွိခဲ့သည္။

ထိုအေတာအတြင္း ၁၈၉၃- ခု၊ စက္တင္ဘာလြင္ အေမရိကန္ျပည္၊ ခ်ီကာကိုၿမိဳ႕တြင္ World, :arlioment of Religion ဆိုေသာ ကမၻာလံုးဆင္ရာ ဘာသာေပါင္းစုံ ပါလီမန္ညီလာခံကို က်င္းပသည္။ ထိုအစည္းအေ၀းသို႔ အနာဂါရိကဓမၼပါလသည္ သီဟုိဠ္ကိုယ္စားျပဳ တက္ေရာက္ခဲ့ သည္။ ယင္းႏွင့္ အတူ ဗုဒၶဓာတ္ေတာ္တစ္ဆူႏွင့္ ငါးပါးသီလအေၾကာင္းေရးသားေသာ လက္ကမ္း စာေစာင္ရြက္ေရ (၂၀.၀၀၀) သယ္ယူသြားခဲ့သည္။

အသြားတြင္ အဂၤလန္သို႔ ၀င္ခဲ့သည္။ အဂၤလန္မွ ဆာအက္ဒြင္အာႏုိ အမွဴးရွိေသာ ဗုဒၶဘာ သာ၀င္မ်ားက ႀကိဳဆိုၿပီး ဗုဒၶဘာသာျပန႔္ပြားေရးကို ေဆြးေႏြးသည္။ လန္ဒန္ပါဠိအသင္း မစၥစ္ရိုင္ေဒ ဗစ္တုိ႔ႏွင့္လည္း ေတြ႔ဆံုးေဆြးေႏြးခဲ့သည္။

ဆာအက္ဒြင္အာႏုိး၏ ေဆာင္ရြက္ေပးမႈေၾကာင့္ အိႏၵိယႏုိင္ငံဆုိင္ရာ ၿဗိတိသွ် အတြင္း၀န္ ႏွင့္ ေတြ႔ဆံုၿပီး ဗုဒၶဂယာကိစၥတင္ျပခဲ့သည္။ အိႏၵိယအတြင္း၀န္ကလည္း ဘုရင္ခံထံမွ ဂ်ပန္အေျခအ ေနသိထားၿပီးျဖစ္၍ ထိုကိစၥကို လက္ခံေဆြးေႏြးခြင့္ မျပဳခဲ့ေခ်။

စက္တင္ဘာလတြင္ နယူးေယာက္ၿမိဳ႕ ဘာသာေရးဆုိင္ရာ ကြန္ဖရင့္သို႔ တက္ေရာက္ခဲ့ရ သည္။ အနာဂါရိကဓမၼပါလ၏ ေဟာေျပာမႈ ေကာင္းေသာေၾကာင့္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက အံ့ၾသႏွစ္ သက္ၾကသည္။ သတင္းစာမ်ားကလည္း ခ်ီးက်ဴးေရးသားျခင္း ခံခဲ့ရသည္။

ညီလာခံက စက္တင္ဘာ(၂၇) ရက္ေန႔ ၿပီးခဲ့သည္။ ညီလာခံအၿပီးတြင္ အနာဂါရိကဓမၼပါလ သည္ ကာလီဖိုးနီးယားျပည္နယ္ ဆန္ဖရန္စစၥကိုတြင္လည္းေကာင္း၊ နယူးေယာက္တြင္လည္း ဗုဒၶ ဘာသာႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ တရားမ်ားကို ေဟာေျပာျပခဲ့ရာ အေမရိကန္ ျပည္သူမ်ားအတြင္း၌ ဗုဒၶ ဘာသာကို စိတ္၀င္စားမႈ တိမ္းၫြတ္မႈမ်ား ရွိလာခဲ့သည္။

နယူးေယာက္ၿမိဳ႕သား Mr.C.T.Straus သည္ အနာဂါရိက၏ တရားကို နာရၿပီး ဗုဒၶဘာသာ ကို စိတ္၀င္စားၿပီး ဓမၼပါလထံတြင္ ငါးပါးသီလခံယူခဲ့သည္။ အေမရိကန္ေျမေပၚတြင္ ပထမဦးဆံုး ဗုဒၶဘာသာခံယူသူဟူ၍ ေၾကျငာခဲ့သည္။ အေမရိကန္တြင္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာ အုတ္ျမတ္စတင္ ခဲ့သူမွာ အနာဂါရိကဓမၼပါလပင္ ျဖစ္ပါသည္။

အေမရိကန္မွ အျပန္ဟာေ၀ယံကၽြန္း၌ သေဘၤာေခတၱစိုက္သည္။ အေမရိကန္၌ အနာဂါရိ ကဓမၼပါလ၏ ေအာင္ျမင္မႈသတင္းကို ၾကားရ၍ ဟာ၀ိုင္အီမွ Mrs Foster ဆိုေသာ ဟာေ၀ယံမင္း မ်ဳိးႏြယ္ အမ်ဳိးသမီးႀကီးသည္ ဓမၼပါလကို လာေရာက္ေတြ႔ဆံုၿပီးေနာက္ ဓမၼပါလအေပၚအလြန္ၾကည္ ညိဳသြားကာ ဓမၼပါလကို လိုအပ္တာအကူအညီေပးခဲ့သည္။ ထိုအမ်ဳိးသမီးႀကီးသည္ ေနာက္ပုိင္တြင္ ဓမၼပါလ၏ ေမြးစားမိခင္သဖြယ္ျဖစ္သြားေလသည္။

ဓမၼပါလတို႔သည္ ဟာ၀ုိင္အီမွတစ္ဆင့္ ဂ်ပန္ႏွင့္ တရုတ္သုိ႔ ကူးၿပီး သီဟိုဠ္သို႔ျပန္ခဲ့သည္။ သီဟိုဠ္တြင္ သူ၏မိသားစုက အေမရိကန္၌ ေအာင္ျမင္မႈကို အနမ္းျဖင့္ႀကိဳဆိုခဲ့ၾကသည္။

ဂ်ပန္သို႔ ၀င္ျခင္းမွာ မဟာေဗာဓိေျမ၀ယ္ရန္ ဂ်ပန္မွ အကူအညီရေရးအတြက္ ရန္ပုံေငြ ေကာက္ခံရန္ ၀င္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ဂ်ပန္ျပန္မွထင္သေလာက္ မရခဲ့ေခ်။ ဂ်ပန္မွ မတ္တပ္ ရပ္ ရုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္တစ္ဆူသာ ဗုဒၶဂယာတြင္ ကိုးကြယ္ရန္ ရရွိခဲ့သည္။

၁၈၉၆- ခုတြင္ အေမရိကန္သို႔ ဒုတိယအႀကိမ္သြားေရာက္ခဲ့သည္။ အေမရိကန္တြင္ တစ္ ႏွစ္ေက်ာ္ၾကာ ေနထိုင္ၿပီး ပထမဆံုးေသာ မဟာေဗာဓိအခမ္းအနားကို အေမရိကန္တြင္ က်င္းပခဲ့ သည္။ လူေပါင္း(၄၀၀) ေက်ာ္ တက္ေရာက္ခဲ့သည္။ ရုပ္ပြားေတာ္အေနကဇာတင္ျခင္း၊ ၃၇-ပါး ေသာ ေဗာဓိပကၡိယ တရားမ်ားေဟာေျပာျပျခင္း၊ မဂၤလသုတ္ရြတ္ျခင္း စေသာ ေထရ၀ါဒယဥ္ေက်း မႈကို အေမရိကန္၌ အုတ္ျမစ္ခ်ေပးခဲ့သည္။

အနာဂါရိကသည္ ဂ်ပန္မွအျပန္ အိႏၵိယျပည္သို႔ ျပန္လာၿပီး ဂ်ပန္ဆင္းတုေတာ္ႀကီးကို မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ ဂႏၶကုဋီတုိက္ အေပၚထပ္ရွိ ပလႅင္တြင္ ထားရန္ ရည္ရြယ္ခဲ့သည္။ ထို သတင္းပ်ံ႕သြားၿပီး မဟန္႔ဘုန္းႀကီးက အႀကီးအက်ယ္ကန္႔ကြက္ခဲ့သည္။

၁၈၉၅-ခု၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ (၂၅) ရက္တြင္ ထုိရုပ္ပြားေတာ္ကို ေသတၱာထဲထည့္ၿပီး တိတ္တ ဆိတ္ ဗုဒၶဂယာသို႔ ပင့္ေဆာင္ခဲ့သည္။ မဟန္႔၏ တပည့္ မူဆလင္(၂) ဦးက သိရွိသြားၿပီး မဟန္႔ထံ သတင္းသြားပုိ႔ သျဖင့္ ပလႅင္ေပၚတင္ၿပီးမွ ဘုရားကိုေအာက္ျပန္ခ်ေပးရန္ မဟန္႔တုိ႔က ေတာင္းဆို သည္။ အနာဂါရိက မလုိက္နာေသာအခါ ဘုရားကို မဟန္႔တပည့္မ်ားက ဂႏၶကုဋီတုိက္ေပၚမွ ေအာက္သို႔ပစ္ခ်ၾကသည္။ ဓမၼပါလကိုလည္းတုတ္၊ ဓားတုိ႔ျဖင့္ ႀကိမ္းေမာင္းၿခိမ္းေျခာက္ သြားၾက သည္။

ဗုဒၶဘာသာပိုင္ဆုိင္ေသာ ဗုဒၶဘာသာဘုရားတြင္ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ကို ထားခြင့္မရသျဖင့္ ဓမၼပါလသည္ အလြန္ပင္စိတ္ထိခုိက္ေၾကကြဲမိသည္။

ထိုကိစၥႏွင့္ ပတ္သတ္၍ အဂၤလိပ္အစိုးရ မတရားပုံ၊ မဟန္႔က ဗုဒၶဘာသာအေပၚသက္သက္ မဲ့ ေစာ္ကားခဲ့ပုံကို သိရွိေသာ ဂယာၿမိဳ႕အေရးပုိင္အသင္းက ဓမၼပါလကို တရားစြဲဆိုရန္တုိက္တြန္းခဲ့ သည္။ ဓမၼပါလက တရားမစြဲ၊ သည္းခံခဲ့သည္။

ဓမၼပါလသည္ ထိုဂ်ပန္ဘုရားကို အျပင္သြယ္ယူၿပီး ျမန္မာဇရပ္၌ ထားခဲ့သည္။ မဟန္႔က ဇရပ္ေပၚတြင္ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းႀကီးႏွင့္ ဘုရားကိုမထားႏုိင္ေၾကာင္း တရားစြဲဆုိသည္။ အဂၤလိပ္ အစိုးရကလည္း မဟန္႔တို႔ဘက္မွ အကာအကြယ္ေပးခဲ့သည္။

မဟန္႔တို႔၏ ဗုဒၶဘာသာအေပၚ၌ မတရားပုံကို သိရွိေသာ ဂယာၿမိဳ႕ရွိ တရားရုံးမွ ဓမၼပါလကို အႏုိင္ေပးခဲ့သည္။ ထိုအခါ မဟန္႔ဘုန္းႀကီးတို႔က ကာလကတၱားအတက္ရုံးသို႔ အယူခံ၀င္ခဲ့သည္။ ကလကတၱားဟုိက္ကုတ္က ေအာက္ရုံးအမိန္႔ကို ပယ္ဖ်က္ၿပီး မဟန္႔တို႔ကို အႏုိင္ေပးခဲ့သည္။ မဟန္႔ တို႔က ေငြအင္အားျပည့္စုံၿပီး ေငြအင္အားသံုးခဲ့သျဖင့္ အႏုိင္ရခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

၁၈၉၇-ခုမွစ၍ တရားစြဲဆိုမႈျဖစ္ေပၚလာေသာ ဗုဒၶဂယာေစတီေတာ္ အမႈကိစၥသည္ သူတစ္ ျပန္၊ ကုိယ္တျပန္ တရားစြဲဆိုခဲ့ရာ ႏွစ္ေပါင္း (၄၀) နီးပါးမၿပီးဆံုးဘဲ ရွိခဲ့သည္။

အနာဂါရိကဓမၼပါလသည္ ကာလကတၱားဟုိက္ကုတ္မွ တရားရူ့းၿပီး မင္းတုန္းမင္းဇရပ္မွ ႏွင့္ ထုတ္ ခံခဲ့ရသည္။
ထို႔ေနာက္ မၾကာခင္ ဗုဒၶဂယာေဒသတြင္ ေျမ၀ယ္ၿပီး မဟာေဗာဓိ အသင္းတုိက္ကို တည္ ေထာင္ျပန္ခဲ့သည္။

ထိုမွတစ္ဆင့္ အနာဂါရိကဓမၼပါလသည္ ျမတ္စြာဘုရားဓမၼစၾကာ တရားေဟာၾကားရာ မိဂဒါ ၀ုန္သို႔သြားေရာက္ၿပီး ထိုေနရာရွိ ၀က္ေမြးသူမ်ားထံမွ ေျမကို၀ယ္ယူၿပီး အေဆာက္အဦးေဆာက္ သည္။

ထိုအခ်ိန္က ထိုေနရာသည္ ေရွးေဟာင္းဌာနမွ ျပန္လည္ရွာေဖြေတြ႔ရွိ စအခ်ိန္ျဖစ္သည္။ အေသာကမင္း၏ အထိမ္းအမွတ္မ်ားသည္ က်ဳိးပဲ့ပ်က္စီးေနၿပီး ထိန္းသိမ္းမႈမရွိ ၀က္ေမြးသူတို႔၏ ေနရာ ျဖစ္ေသည္။ လူသူ အေရာက္အေပါက္နည္းေနေသာအရပ္ ျဖစ္ေနသည္။

ဓမၼပါလသည္ ထိုမိဂဒါ၀ုန္ ေဒသ၌ မဟာေဗာဓိအသင္းခြဲတစ္ခုကို ထပ္မံတည္ေဆာက္ၿပီး သီဟိုဠ္ဘုန္းႀကီးမ်ား ပင့္ကာ မိဂဒါ၀ုန္ျပန္လည္တိုးတက္စည္ပင္ေအာင္ျပဳ လုပ္ခဲ့သည္။

၁၉၀၂- ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံသို႔ တတိယအႀကိမ္သြားေရာက္ၿပီး တကၠသိုလ္မ်ား၌ တရားပြဲမ်ားျပဳလုပ္သည္။ အေမရိကန္၌ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းအဆင့္ျမင့္ခဲ့သည္။

ထို႔ျပင္ အေနာက္ႏုိင္ငံ၏ ေခတ္မီသိပၸံပညာရပ္မ်ားကို စက္မႈလက္မႈလုပ္ငန္း၊ စုိက္ပ်ဳိးေရး လုပ္ငန္း၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ေလ့လာခဲ့သည္။ သီဟိုဠ္သို႔ ျပန္ေရာက္ေသာအခါ သီဟုိဠ္ႏွင့္ မိဂဒါ၀ုန္၌ ေက်ာင္းမ်ားတည္ေထာင္ ပညာေပးသာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ားကို လုပ္ေဆာင္ခဲ့သည္။

၁၉၂၅- ခုတြင္ အဂၤလန္ ႏုိင္ငံသို႔ ထပ္မံသြားေရာက္ခဲ့သည္။ အဂၤလန္တြင္ ပထမဆံုး တည္ ေထာင္ခဲ့ေသာ အဂၤလန္ဗုဒၶဘာသာအသင္းႀကီးမ်ား ရွင္အာနႏၵေမတၱယ် ပ်ံလြန္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ ပ်က္စီးယိုယြင္းလုနီးပါး ျဖစ္ေနသည္။ ထိုအသင္းကို အားသစ္ေလာင္းႏုိင္ရန္အတြက္ သြားေရာက္ ျခင္းျဖစ္သည္။ အနာဂါရိကဓမၼပါလသည္ အဂၤလန္ မဟာေဗာဓိအသင္းႀကီးအမည္ျဖင့္ အသင္းခဲြ တစ္ခု တည္ေထာင္ခဲ့သည္။

ထို႔ေနာက္အရည္အခ်င္းျပည့္စုံၿပီး ေဟာေျပာႏုိင္ေသာ သီဟိုဠ္သံဃာ သံုးပါးကိုပင့္ၿပီး အဂၤ လန္တြင္ ပထမဦးဆံုးျဖစ္ေသာ ဗုဒၶ၀ိဟာရကို တည္ေထာင္ႏုိင္ခဲ့သည္။

ထိုေက်ာင္းတြင္ တနဂၤေႏြေန႔တုိင္း တရားေဟာျခင္း၊ ဗုဒၶဘာသာ သင္ယူလိုေသာ ပုဂၢဳိလ္ မ်ားကို သင္ေပးျခင္း၊ တရားေဆြးေႏြးျခင္း စေသာ သာသနာျပဳ လုပ္ငန္းမ်ားကိုေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။

ဓမၼပါလသည္ အဂၤလန္မွတစ္ဆင့္ အေမရိကန္သို႔ သြားၿပီး မစၥစ္ေဖာ့စေတာ့ ထံသသြားခဲ့ သည္။ ဂ်ပန္ျပည္တြင္ သူေတြ႔ခဲ့ရေသာဘုန္းႀကီးမ်ားဦးေဆာင္ေသာ စိုက္ပ်ဳိးေရးေက်ာင္း၊ စက္မႈ လက္မႈေက်ာင္းမ်ားကို သီဟိုဠ္တြင္ ဖြင့္လွစ္ ေပးပါက သီဟိုဠ္ႏုိင္ငံသားမ်ား တုိးတက္လာမည္ကို သိရွိလာသည္။ သီဟိုဠ္တြင္ ေခတ္မီ ပညာရပ္မ်ား သင္ယူႏုိင္ေရးအတြက္ ေက်ာင္းမ်ားဖြင့္ရန္ လို အပ္သည္။ ထိုေက်ာင္းမ်ား ဖြင့္လွစ္နုိင္ေရးအတြက္ ေငြေရးေၾကးေရးလိုလာသည္။ ထိုအတြက္ ေမြး စားမိခင္ မစၥစ္ေဖာ့စေတာ့ ထံ၀င္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

ေမြးစားမိခင္ မစၥစ္ေဖာ့စေတာ့က ကူညီေသာေငြျဖင့္ မိဂဒါ၀ုန္၌ စက္မႈလက္မႈေက်ာင္း ဖြင့္ ေပးခဲ့သည္။ ဇာတ္နိမ့္မ်ားအတြက္ ဘ၀တိုးတက္ေရးအတြက္ အထူးႀကိဳးစားေဆာင္ရြတ္ေပးခဲ့သည္

အိႏၵိယမွ သီဟုိဠ္သို႔ တစ္ဖန္ျပန္ၿပီး သီဟိုဠ္တြင္ အာနႏၵာေကာလိပ္ တည္ေထာင္ေပးခဲ့ သည္။ ထို႔ျပင္ စက္မႈလက္မႈေက်ာင္း၊ စိုက္ပ်ဳိးေရးေက်ာင္းမ်ား ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့ၿပီး တစ္ဘက္က ဗုဒၶ ဘာသနာျပဳသလို သီဟိုဠ္လူငယ္မ်ားအဆင့္ အတန္းျမင့္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့သည္။

မစၥစ္ေဖာ့စေတာ့ကို ဂုဏ္ျပဳေသာအေနျဖင့္ မစၥစ္ေဖာ့စေတာ့အမည္ျဖင့္ ေဆးရုံႀကီးတစ္ရုံကို တည္ေထာင္ေပးခဲ့သည္။

ဤကဲ့သို႔ အနာဂါရိကဓမၼပါလက တုိင္းျပည္တိုးတက္ေရးအတြက္ လည္းေကာင္း၊ ဗုဒၶဘာ သနာျပန္လည္ ထြန္းကားေရးအတြက္လည္းေကာင္း၊ တစ္ဘက္က စိတ္ဓာတ္က်ေနေသာ သီဟိုဠ္ သားမ်ား၏ စိတ္ဓာတ္ကိုျမွင့္တင္ေရးတရားမ်ားေဟာၾကားေပးသျဖင့္လည္းေကာင္း၊ အမ်ဳိးသာဘာ သာသနာႀကီးပြားေရးကို အားႀကိဳးမာန္တက္ ေဆာင္ရြက္ေနခဲ့သည္။

ထိုအခ်ိန္တြင္ သီဟုိဠ္၌ စီးပြားေရးလက္၀ါးႀကီးအုပ္ေနသူမ်ားမွာ မြတ္စလင္မ်ားျဖစ္ေန၍ မြတ္စလင္မ်ားက အနာဂါရိကဓမၼပါလကို မေက်နပ္ၾကသိလုိ အနာဂါရိကဓမၼပါလ ဂ်ပန္သို႔ ခဏ ခဏ သြားေနသျဖင့္ အဂၤလိပ္အစိုးရက ဂ်ပန္သူလွ်ဳိဟု တင္မွတ္ထားသည္။ သီဟုိဠ္တြင္ ဆူပူအုံ ႂကြမႈမ်ား ျဖစ္ပြားလာေသာအခါ အဂၤလိပ္အစိုးရက ဓမၼပါလကို ဖမ္းရန္ ႀကိဳးစားၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္ တြင္ ဓမၼပါလေဆြမ်ဳိးမ်ားကို ဖမ္းခ်ဳပ္သည္။ ဓမၼပါလကို အျပစ္ပုံခ်ၾကကာ အိႏၵိယတြင္ ကာလ ကတၱားမွာ လြဲ၍ ဘယ္မွမသြားရဟု အမိန္႔ခ်ကာ (၅) ႏွစ္ ေျခခ်ဳပ္ခ်ခဲ့သည္။

အနာဂါရိကဓမၼပါလသည္ ကာလကတၱား၌ (၅) ႏွစ္ ေျခခ်ဳပ္ခ်ခံေနေသာ္လည္း သာသနာ ျပဳလုပ္ငန္းကို အရွိန္မပ်က္ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ ကာလကတၱား၌ မဟာေဗာဓိအသင္း တုိက္ခြဲႀကီးတစ္ခု ထပ္မံတည္ ေထာင္လုပ္ကိုင္ခဲ့သည္။ မိဂဒါ၀ုန္၌လည္း ဗုဒၶသာသနာ ျပန္႔ပြား ေအာင္ ႀကိဳးစားေဆာင္ရြက္ေနခဲ့သည္။

မိဂဒါ၀ုန္တြင္ ဂႏၶကုဋီတုိက္ႀကီးတစ္ခု တည္ေဆာက္ၿပီးေသာအခါ မိဂဒါ၀ုန္မွာပင္ ေခါင္းခ် ေတာ့မည္ဟု ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ခဲ့ၿပီး ၁၉၃၁- ခုႏွစ္၊ ဇူလုိင္လတြင္ သီရိေဒ၀စိတၱဓမၼပါလ ဘြဲ႔အမည္ခံ ယူက ရွင္သာမေဏအျဖစ္ သာသနာ့ေဘာင္၀င္ေရာက္ခဲ့သည္။
ဓမၼပါလသည္ ရွင္သာမေဏျပဳၿပီးေနာက္ မိမိေဆာက္လုပ္ခဲ့ေသာ ဂႏၶကုဋီတုိက္ကို ခမ္းနား စြာ ဖြင့္လွုစ္ခဲ့သည္။ ဤဖြင့္ပြဲတြင္တြင္ အိႏၵိယတစ္ျပည္လံုးဗုဒၶသာသနာ ျပန္လည္ထြန္းကားလာ ေအာင္လုပ္ၾကရန္တုိက္တြန္းႏႈိးေဆာ္သြားသည္။

ထို႔ေနာက္ အနာဂါရိကဓမၼပါလသည္ က်န္းမာေရးအေျခအေန အေတာ္ဆိုးလာသည္။ သို႔ အတြက္ သီဟိုဠ္မွ ဘုန္းႀကီး (၁၂) ပါး ႂကြလာၿပီး မိဂဒါ၀ုန္တြင္ ဓမၼပါလကို ၁၉၃၃-ခု၊ ဧၿပီလ (၂) ရက္ေန႔တြင္ ရဟန္းအျဖစ္ သြတ္သြင္းေပးခဲ့သည္။ ရဟန္းဘြဲ႔အမည္မွာ ေဒ၀မိတၱဓမၼပါလျဖစ္သည္။

သူ႔အတြက္ ေဆးကုသသည္ကို လက္မခံဘဲ ထိုေငြကို ဆင္းရဲသားမ်ားအား လွဴရန္မိန္႔ၾကား သည္။

``ကၽြႏု္ပ္အျမန္ ေသၿပီးအျမန္ လူျပန္ျဖစ္ရပါလို၏။ အႀကိမ္ႀကိမ္လူျပန္ ျဖစ္ရၿပီး ဗုဒၶဂယာ စစ္ပြဲႀကီးကို ေအာင္ျမင္ေအာင္ တုိက္ႏုိင္ရပါလို၏´´

ဟု ဆုေတာင္းခဲ့သည္။ ထိုႏွစ္ ဧၿပီလ (၂၇) ရက္ေန႔တြင္ ဓမၼပါလသည္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူေလ သည္။ ဗုဒၶသာသနာအတြက္ လက္ထဲျပန္ေရာက္ေရး အတြက္ ရဲ႕ရဲ႕၀ံ့၀ံ့ႀကိဳးစားေဆာင္ရြက္ သာသ နာျပဳသြားေသာ သီဟိုဠ္ႏုိင္ငံသား အနာဂါရိကဓမၼပါလသည္ ဗုဒၶသာသနာ သမုိင္းတြင္ သာသနာျပဳ သူရဲေကာင္းတစ္ပါးအျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္က်န္ရစ္ခဲ့သလို သူ၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ဗုဒၶဂယာသည္ ဗုဒၶ ဘာသာတို႔ ျပန္လည္ပိုင္ဆုိင္ခြင့္ရခဲ့သည့္ မိဂဒါ၀ုန္သည္ သာသနာ့ေအာင္ေျမျပန္ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ ဗုဒၶ ဘာသာ၀င္တို႔အတြက္ ေက်းဇူးႀကီးလွေသာ အနာဂါရိကဓမၼပင္ျဖစ္ပါေတာ့သည္။



မဟာသဒၶမၼေဇာတိကဓဇ
တကၠသိုလ္ သွ်င္သီရိ
(ဓမၼာစရိယ ဘီ-ေအ)



မွတ္ခ်က္။ ။ မိဂဒါ၀ုန္ ရာျပည့္ေအာင္ ႏွင့္ ဂုဏပူဇာမဂၢဇင္း မွ တင္ျပလုိက္ပါသည္။

0 comments:

Post a Comment