Friday, November 19, 2010

ဘာသာကိုးကြယ္မႈ ႏွင့္ လိင္ခြဲျခင္းမႈအေပၚ ထင္ျမင္သံုးသပ္ခ်က္

ေမာင္ေက်ာက္ေကာင္း
`သတၱ၀ါ ခမ္သိမ္း အက်ဳိးစီးပြားအလိုငွာ သတၱ၀ါခပ္သိမ္းခ်မ္းသာေစျခင္းလို႔ငွာ၊ နတ္လူတို႔ အက်ဳိးစီး ပြားအလိုငွာ´ ထူးကဲမြန္ျမတ္ေသာ ပုဂၢဳိလ္တို႔´ ဤေလာကဓာတ္တုိက္၌ ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္၏။ ထိုထူးကဲ မြန္ ျမတ္ေသာ ပုဂၢဳိလ္ဟူသည္ `တထာဂတာ´ ေခၚတြင္ သဗၺညဳကိုယ္ေတာ္ျမတ္ပင္တည္း´။
(အဂုၤတၱရနိကာယ)
.ျမတ္စြာဘုရားသည္ ေ၀သာလီျပည္မဟာ၀ုန္ေတာ ကုဋာဂါရခန္းမေဆာင္၌ သီတင္းသံုးေတာ္မႈခုိက္၊ ခုိင္ ၿမဲေသာ သႏၷိဌာန၊ မဆုတ္မနစ္ေသာ ၀ီရိယႏ်င့္ မဟာပဇာပတိေဂါတမီ (ျမတ္စြာဗုဒၶ၏ မိေထြး) သည္ ဆံေက သာကိုရိတ္ျဖတ္ အ၀ါေရာင္ဖန္ရည္ဆိုးအ၀တ္၊ ၀တ္ဆင္ၿပီးသာဂီ၀င္သမီးအေပါင္းၿခံရံလ်က္ ကပၸိလ၀တ္ေရႊျပည္ ေတာ္မွ မုိင္ ၁၅၀ ခန္႔ အလွမ္းေ၀းေသာ လိစၧ၀ီမင္းတို႔ စံျမန္းရာေ၀သာလီသို႔ ပင္ပန္းႀကီးစြာ ေလွ်ာက္လွမ္းလာခဲ့ ပါသည္။

ရွည္လ်ားေသာ ခရီးလမ္းေၾကာင္းေၾကာင့္ ပြေရာင္ေနေသာေျခ၊ ဖံုလိမ္းက်ံေနေသာကိုယ္ျဖင့္ ျမတ္ဗုဒၶသီ တင္းသံုးေတာ္မႈရာ ေက်ာင္းေတာ္ဆင္၀င္း၌ ရပ္ေနပါသည္။

မိေထြးေတာ္ေဂါတမီ၏ ျဖစ္အင္ ေၾကာင္းက်ဳိးစံုလင္သိရွိေတာ္မႈေသာ အရွင္အာနႏၵာသည္ ျမတ္ဗုဒၶထံ ေမွာက္ႂကြေရာက္ေတာ္မႈၿပီး ပါရမီအရွင္အမ်ဳိးသမီးမ်ား အိမ္ရာမေထာင္ ရဟန္းေဘာင္သို႔ ၀င္ေရာက္၍ ျမတ္ဗုဒၶ မိန္႔အပ္သိကၡာျမတ္ကို ခံယူကာ ရွင္ရဟန္းျပဳခြင့္ေပးေတာ္မႈပါရန္ ေလွ်ာက္ထားေတာ္မႈေလသည္။

`ညီေတာ္၊ ေတာ္ေတာ့၊ အမ်ဳိးသမီးမ်ား ရွင္ရဟန္းျပဳခြင့္ကို မႏွစ္သက္ပါလင့္။ ဤသို႔ ဗုဒၶျမတ္စြာ (၃) ႀကိမ္တုိင္တုိင္ တားျမစ္ေတာ္မူခဲ့သည္။

ယင္းသို႔တုိင္ အရွင္အာနႏၵာက ဗုဒၶျမတ္စြာအား ေနာင္ေတာ္ႀကီးဘုရား အမ်ဳိးသမီးမ်ား အိမ္ရာတည္ ေထာင္ လူ႔ေဘာင္စြန္႔ခြာ အိမ္ရာမေထာင္ ရဟန္းေဘာင္သို႔ ၀င္ေရာက္ၿပီး ေနာင္ေတာ္မိန္႔အပ္ အက်င့္ သိကၡာ ျမတ္ကို ခံယူလ်က္က်င့္ႀကံအားထုတ္ေသာအားျဖင့္ အရိယာပုဂၢဳိလ္တို႔ မ်က္ေမွာက္ျပဳအပ္ေသာ မဂ္ဖိုလ္ကို ရႏုိင္စြမ္း ေရာက္ႏုိင္စြမ္း ရွိပါ၏ေလာ့။ ဤသို႔ ဗုဒၶျမတ္စြာအား က်ဳိးႏြံစြာေမးျမန္းေတာ္မူေလသည္။

ရွင္အာနႏၵာ၏ ဗုဒၶျမတ္စြာအေပၚ ေမးျမန္းေလွ်ာက္ထားခ်က္မ်ာ ထိမိၿပီးသာသနာ့အက်ဳိးစီးပြားကိုလို လားသူ အမ်ဳိးေကာင္းသား၊ အမ်ဳိးသမီးေကာင္းတို႔ အတြက္ အထူးေလးထားစဥ္းစားရမည့္ အခ်က္လည္း ျဖစ္ပါ သည္။

ထို႔အျပင္ အရွင္အာနႏၵာမေထရ္က ဗုဒၶျမတ္စြာအား အမ်ဳိးသမီးမ်ား သာသနာေတာ္၀န္ထမ္း ရွင္ရဟန္း အျဖစ္ကို ေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထားခ်က္တြင္ မိေထြးေတာ္ေဂၚတမီ၏ ဗုဒၶျမတ္စြာအေပၚ လူမမည္ကေလးအရြယ္ မွ ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္လာပုံ မယ္ေတာ္ႀကီးနတ္ရြာစံၿပီးေနာက္ မိမိရဲ႕ႏုိ႔ခ်ဳိကိုပင္ တုိက္ေကၽြးခဲ့ပုံမ်ားကို အထူးအ ေလးထားၿပီး မိေထြးေတာ္ေဂါတမီ၏ ေက်းဇူးႀကီးမားပုံကို ေလွ်ာက္ထားေလသည္။

ရွင္အာနႏၵာ၏ က်ဳိးေၾကာင္းဆီေလွ်ာ္စြာ ေလွ်ာက္ထားမႈေၾကာင့္ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ဂရုဓမ္(၈) ပါး ဥပေဒသ ကို ပညတ္ေတာ္မႈၿပီး အမ်ဳိးသမီးမ်ားအား သာသနာေတာ္၀န္ထမ္း ဘိကၡဴနီအျဖစ္ လက္ခံေတာ္မူခဲ့သည္။

ဂရုဓမ္(၈) ပါးႏွင့္ ပတ္သတ္ၿပီး စူဠ၀ါပါဠိေတာ္ျမန္မာျပန္အတုိင္း အစုံအလင္ေဖၚျပမႈ သင့္ေတာ္လိမ့္မည္ ဟု စာေရးသူထင္ျမင္မိပါသည္။

(၁) ဘိကၡဴနီသည္ ပၪၨင္းျဖစ္၍ ၀ါတစ္ရာရွိေသာ္လည္း ထိုေန႔ပၪၨင္းျဖစ္ေသာ ရဟန္းအားရွိခိုျခင္း၊ ခရီးဦး ႀကိဳဆိုျခင္း၊ လက္အုပ္ခ်ီၿပီးရုိေသျခင္း အမႈတို႔ကို ျပဳရမည္။ ဤတရားကိုလည္း ရုိေသ၍ ေလးစား၍ ျမတ္ႏုိး၍ ပူ ေဇာ္၍ အသက္ထက္ဆံုးမလြန္က်ဴးအင္။

(၂) ဘိကၡဴနီမသည္ ရဟန္းေယာက်္ားမရွိေသာ ေက်ာင္း၌ ၀ါမဆိုအပ္၊ ဤတရားကိုလည္း ရုိေသ၍ ေလးစား၍ ျမတ္ႏုိး၍ ပူေဇာ္၍ အသတ္ထက္ဆံုး မလြန္က်ဴးအပ္။

(၃) ဘိကၡဴနီမသည္ လခြဲတုိင္းလခဲြတုိင္း ဘိကၡဴသံဃာထံမွ ဥပုသ္ကိုေမးျခင္း၊ အဆံုးအမခံရန္ခ်ဥ္ကပ္ ျခင္းဟူေသာ ဤတရားႏွစ္ပါးတို႔ကို လိုလားေတာင္းတရမည္။ ဤတရားႏွစ္ပါးတို႔ကို လိုလားေတာင္းတရမည္။ ဤတရားကိုလည္း ရုိေသ၍ ေလးစား၍ ျမတ္ႏိုး၍ ပူေဇာ္၍ အသက္ထက္ဆံုး မလြန္က်ဴးအပ္။

(၄) ဘိကၡဴနီမသည္ ၀ါကၽြတ္လတ္ေသာ္ ႏွစ္ဘက္ သံဃာ၌ ျမင္ျခင္း၊ ၾကားျခင္း၊ ယုံမွားျခင္းဟူေသာ အေၾကာင္း(၃) မ်ဳိးတို႔ျဖင့္ ဖိတ္ၾကားရမည္။ ဤတရားကိုလည္း ရုိေသ၍ ေလးစား၍ ျမတ္ႏုိး၍ ပူေဇာ္၍ အသက္ ထက္ဆံုး မလြန္က်ဴးအပ္။

(၅) ဘိကၡဴနီမသည္ သံဃာဒိသိသ္ အာပါတ္သို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ႏွစ္ဘက္သံဃာ၌ ပကၡမာနတ္ကို က်င့္ရမည္။ ဤတရားကိုလည္း ရုိေသ၍ ေလးစား၍ ျမတ္ႏုိး၍ ပူေဇာ္၍ အသက္ထက္ဆံုး မလြန္က်ဴးအပ္။

(၆) ႏွစ္ႏွစ္တို႔ ပတ္လံုး တရား(၆) ပါးတို႔၌ အက်င့္ကိုက်င့္ၿပီး သိကၡမာန္အား ႏွစ္ဘက္ေသာ သံဃာ၌ ပၪၨင္းအျဖစ္ကိုခံယူရမည္။ ဤတရားကိုလည္း ရုိေသ၍ ေလးစား၍ ျမတ္ႏုိး၍ ပူေဇာ္၍ အသက္ထက္ဆံုးမလြန္ က်ဴးအပ္။

(၇) ဘိကၡဴနီသည္ ရဟန္းေတာ္ေယာက်္ားကို တစ္စုံတစ္ခုေသာ အေၾကာင္းျဖင့္ မဆဲရဲအပ္၊ အေရရြတ္ အပ္ ဤတရားကိုလည္း ရုိေသ၍ ေလးစား၍ ျမတ္ႏိုး၍ ပူေဇာ္၍ အသက္ထက္ဆံုး မလြန္က်ဴးအပ္။

(၈) ရဟန္းျဖစ္သည့္ေန႔မွစ၍ ရဟန္းေယာက္်ားတို႔ အေပၚ၌ ဘိကၡဴနီမတို႔၏ အဆံုးအမ ေျပာဆိုခြင့္ကို ပိတ္ပင္အပ္၏။ ဘိကၡဴနီမတို႔အေပၚ၌ ရဟန္းေယာက်ၤားတို႔၏ အဆံုးအမေျပာဆိုခြင့္ကို မပိတ္မပင္အပ္။ ဤ တရားကိုလည္း ရုိေသ၍ ေလးစား၍ ျမတ္ႏုိး၍ ပူေဇာ္၍ ပူေဇာ္၍ အသက္ထက္ဆံုး မလြန္က်ဴးအပ္။

ကြ်ႏု္ပ္တို႔ ေနထိုင္ရာ ဤကမ ၻာႀကီးတြင္ ယေန႔တုိင္ အမ်ဳိးသမီးမ်ားကို အမ်ဳိးသားမ်ားႏွင့္ တန္းတူညီမွ် လက္ခံသည့္ လူမႈ႔အဖြဲ႔အစည္းဟူ၍ မရွိေသးေပ။ သို႔ေသာ္ အမ်ဳိးသမီးမ်ားသည္ အမ်ဳိးသားမ်ားႏွင့္ ဉာဏ္ပညာ အေျမာ္အျမင္အားျဖင့္၄င္း၊ စြမ္းရည္အားျဖင့္၄င္း အမ်ဳိးသားမ်ားႏွင့္ ယွဥ္တြဲ၍ ေအာက္ေျခမွသည္ ကမ ၻာ့ေခါင္း မ်ားအထိ `ေမာင္တစ္ထမ္း မယ္တစ္ရြက္´ ျဖင့္ လူ႔သမုိင္းစဥ္တစ္ေလွ်ာက္ ပခုံးေျပာင္းတာ၀န္ယူခဲ့ၾကသည္မွာ အထင္ရွားပင္တည္း။

မ်က္ေမွာက္ကာလတြင္လည္း အိႏၵိယ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ အိႏၵရာဂႏၶီ(ကြယ္လြန္)၊ ၿဗိတိန္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ မာရက္ သက္ခ်ာတို႔မွာ အမ်ဳိးသမီးျဖစ္သည့္တုိင္ ႏုိင္ငံေခါင္းေဆာင္ပီပီ စြမ္းစြမ္းတမံ ခက္ခဲသည္ျဖစ္၍ ကမၻာ့တစ္ခြင္ တြင္ "Iron Woman" သံမဏိအမ်ဳိးသမီးႀကီးဟူ၍ပင္ တင္စားေခၚေ၀ၚ ရေလာက္ေအာင္ျမစ္ေလသည္။
ဂရုစ္ဓမ္(၈) ပါးကို ပညတ္ေတာ္မႈၿပီး အမ်ဳိးသမီးတို႔အား သာသနာေတာ္၀န္ထမ္း ရွင္ရဟန္းအျဖစ္ကို ခြင့္ျပဳ ေတာ္မူျခင္းမွာ အမ်ဳိးသမီးတို႔သည္ အမ်ဳိးသားတို႔၏ အၿခံအရံအေစအပါးမွ်သာ သေဘာထားရွိေသာ ထိုဗုဒၶ လက္ထက္ေတာ္အခါ သမယမွာ အထူးသင့္ေတာ္လွပါသည္။

ဤသည္မွာ ဗုဒၶႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ျဖစ္ေသာ ထိုကာလႏွင့္ ပတ္သတ္၍ "Glimpses of World History"မွ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ထုတ္ႏႈတ္ေဖၚ ျပလိုပါသည္။
လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ ႏွစ္ေထာင့္ငါးရာေက်ာ္ ခရစ္မေပၚေပါက္မီ ႏွစ္ ၆၀၀ ခန္႔ကာလသည္ ကၽြႏု္ပ္တို႔လူသား မ်ားအတြက္ ႀကီးမားေသာ သမုိင္းမွတ္တိုင္ ထူႏုိင္ခဲ့ေသာအခ်ိန္ကာလျဖစ္ပါသည္။ ဤအခါသမယတြင္ ႀကီးမား ေသာ အေတြးေခၚရွင္ႀကီးမား၊ ဘာသာထူေထာင္သူ ျမင့္ျမတ္ေသာ ပုဂၢဳိလ္ႀကီးမ်ားကို တရုတ္၊ အိႏၵိယ၊ ပါရွင္(ယ ခု အီရန္) ႏွင့္ ဂရိတ္ႏုိင္ငံစေသာ ႏုိင္ငံတို႔တြင္ အခ်ိန္ကာလအားျဖင့္ မေရွးမေႏွာင္း မတိမ္းမယိမ္း တစ္ခုေသာ ရာစုႏွစ္အတြင္း ေပၚေပါက္ခဲ့သည္ကို ကၽြႏု္ပ္တို႔သမုိင္းမွတ္တမ္းအရ သိရွိရပါသည္။

သူတို႔၏ ေတြးေခၚႀကံစည္မႈမ်ားသည္ ပကတိျဖစ္ေပၚလ်က္ရွိေသာ သမရုိးက် အေျခအေနအေပၚ တင္း တိမ္ေက်နပ္မႈမရွိဘဲ ထိုထက္ေက်ာ္လြန္ေတြးေခၚမႈ လိႈင္းတံပုိးကို ဘ၀ဂ္ညံေအာင္ႀကီးမားေျမာက္ႂကြေစခဲ့ပါ သည္။ ထိုႀကီးျမတ္ေသာ ကိုးကြယ္မႈဘာသာ(ေဖါင္ဒါ) တည္ေထာင္ရွင္မ်ားသည္ အၿမဲတေစ တစ္စုံတစ္ခုအေပၚ ပကတိအေျခအေနထက္ ေကာင္းသည္ထက္ေကာင္းေအာင္ ဆင္းရဲတြင္းမွလြတ္ေျမာက္ရန္ ခုိင္မာေသာအ ေထာက္အထား သာဓကမ်ားထုတ္ေဆာင္လ်က္ ကၽြႏု္ပ္တုိ႔ ပတ္၀န္းက်င္ တစ္ခုလံုးအားေျပာင္းလဲေစရန္ အၿမဲ တေစ ႀကိဳးပမ္းရွာေဖြခဲ့သူမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။

၄င္းပုဂၢဳိလ္တို႔သည္ ကၽြႏု္ပ္တို႔အေပၚ က်ေရာက္လာမည့္ မေကာင္းဆိုး၀ါး ဒုစရုိက္ဟူသမွ်ကို ႏွိမ္ႏွင္း တုိက္ခုိက္ရန္ ၀န္မေလးေသာ ထာ၀ရေတာ္လွန္ေသာ ပုဂၢဳိလ္မ်ားျဖစ္ပါသည္။ ေရွးက်ၿပီး ေဟာင္းႏြမ္းေနေသာ အေတြးအေခၚ၊ အယူအဆမ်ားေၾကာင့္ အနာဂတ္ႀကီးပြားရာလမ္းေၾကာင္းကို ပိတ္ပင္တားဆီးႏုိင္သည္။ ေရွးက် ၿပီး ေဟာင္းႏြမ္းေနေသာ အေတြးအေခၚ၊ အယူအဆမ်ားေၾကာင့္ အနာဂတ္ပြားရာလမ္းေၾကာင္းကို ပိတ္ပင္တား ဆီးႏုိင္သည္။ မည္သည့္အေတြးအေခၚ အယူအဆမဆို စိုးစဥ္းမွ် ေၾကာက္ရြံ႕ေတာ္မမႈဘဲ တိုက္ခုိက္ႏွိပ္ကြက္သူ မ်ားလည္း ျဖစ္ပါသည္။

၄င္းတို႔မွာ အိႏၵိယတြင္ ဗုဒၶေဂါတမႏွင့္ မဟာ၀ီရ Vandamana (mahavira) တရုတ္တြင္ ကြန္ဖ်ဴးရွပ္(စ္) (Confucious) ႏွင့္ လာအိုတေစ (Lao-Tse) ပါရွား(အီရန္)တြင္ ဇာရာသူစ္ထရာ (Zarathushtr of Zorooster) ဂရိတြင္ (Greece) တြင္ ပုိင္သာဂုိရက္စ္ (Py Tha Go Ras) တို႔ပင္ျဖစ္ပါသည္။

၄င္းပုဂၢဳိလ္တို႔ အမ်ဳိးသမီးမ်ားအေပၚ သေဘာထားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ မဟာ၀ီရတည္ေထာင္ေသာ (Nigranthas)
နိျဂႏ ၳ(စ္)ေခၚ ဂ်ိန္းဘာသာ၏ အယူအဆအရ အမ်ဳိးသမီးတို႔ႏွင့္ပတ္သတ္၍ အမ်ဳိးသမီးတို႔သည္ အတိတ္ပစၥယ အေထာက္အပံ့အားနည္းမႈေၾကာင့္ မိန္းမအျဖစ္မွ မိန္းမအျဖစ္္သို႕သာ၀င္ေရာက္ၾကရၿပီး၊ အမ်ိဳးသားမ်ားသည္ အမ်ိဳးသမီးတို႕ထက္ျမင့္ျမတ္ေသာ အတိတ္ကံပစၥယကိုရရွိကာ ေမြးဖြားလာသူမ်ားျဖစ္ပါသည္။ အတိတ္ကံ ၀႗္ေၾကြးရွိသမွ် ခံၾကရဦးမည္သာ။

ထို႕အျပင္ အမ်ဳးိသမီးဘ၀ျဖင့္ မဂ္ဖိုလ္၊ ဥာဏ္စဥ္ကုိ မရရွိႏိုင္သည္ျဖစ္၍ နိဗာန္ကို မ်က္ေမွာက္မျပဳႏိုင္ ေပ။ အေၾကာင္းမွာ တစ္လက္တစ္ႀကိမ္ ဓမၼတာကိစၥကို အမ်ဳိးသမီးမ်ားအဖို႕ မေရွာင္လႊဲႏိုင္ေပး ဤဓမၳတာကိစၥ ရွိေနျခင္းသည္ ျဗဟၼစရိယအက်င့္ျမတ္အတြက္ အဟန္႕အတားပင္ျဖစ္ပါသည္။ ဤနိမ့္က်ေသာ မိန္းမဘ၀မွ လြတ္ေျမာက္ရန္ တစ္ခုတည္းေသာ ထြက္ရပ္လမ္းမွာ မိမိခင္ပြန္းလင္ေယက္်ားအေပၚ မယား၀တ္တရားႏွင့္ အညီ အရိုအေသျပဳ၍ ပါရမီျဖည့္ဆည္းျခင္းျဖင့္ ပါရမီရွင္သန္ၿပီး အမ်ဳးိသမီးဘ၀မွ ျမင့္ျမတ္ေသာ ပုရိသဘ၀သို႕ တမလြန္တြင္ ၀င္စားႏိုင္သည္။

၄င္းမွ ရရွိလာေသာ ေယာက္်ားဘ၀ျဖင့္သာ ေလာကီ၊ ေလာကုတၱရာ အက်င့္လမ္းစဥ္ျဖင့္ စ်ာန္မဂ္ဖိုလ္ ကိုရေအာင္ က်င့္ႀကံႏိုင္ပါသည္။ ကြန္ဖ်ဴးရွပ္(စ္)၏ အမ်ဳိးသမီးမ်ားအေပၚ သေဘာထားမွာ ထို႕ထက္ပင္ ျပင္းထန္ၿပီး ကၽြႏ္ုပ္တို႕မယံုၾကည္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ အမ်ဳိးသမီးတို႕သည္ ေတြးေတာႏိုင္သည့္ စိတ္၀ိဥာဥ္ အလ်ဥ္းမရွိ၊ ကိုယ္ခႏၡာသာရွိသည္။ အမ်ဳိးသမီးအား သတ္ျဖတ္ျခင္းျဖင့္ ရာဇ၀တ္မႈမေျမာက္ေခ်။ တစ္စံုတစ္ဦးသည္ သူ၏ ကာမပိုင္ဇနီးမယားအား သတ္ျဖတ္က်ဴးလြန္သည္ျဖစ္အံ့၊ ထိုသူ၏ ကိုယ္တိုင္ ပိုင္ဆိုင္ ေသာ သူ၏ပိုင္ဆိုင္ေသာ ကုလားထိုင္ပရိေဘာဂ(သို႕) တစ္စံုတစ္ခုကို ဖ်က္ဆီးသကဲ့သို႕သာ ျဖစ္ၿပီး ရာဇ၀တ္မႈ မေျမာက္ေခ်။ ဤကြန္ဖ်ဴးရွပ္စ္(Confucious)၀ါဒသည္ ေထာင္စုႏွစ္ခ်ီၿပီး တရုတ္ျပည္ႀကီးကို လႊမ္းမိုးခဲ့သည္။

ဤျပည္ေထာင္စုႏွစ္မ်ားအတြင္း ဇနီးမယား၏ ကံၾကမၼာမွာ ကာမပိုင္လင္ေယာက္်ား၏ ေစာ္ကားသတ္ ျဖတ္မႈမွ ကာကြယ္ႏိုင္ေသာ အက္ဥပေဒဟူ၍မရွိေခ်။ ဤကဲ့သို႕ ၀ါဒရွင္မ်ားသည္ ထိုတစ္ေခတ္က ေခတ္အမီ ဆံုး၀ါဒတစ္ခုအျဖစ္ ရွင္သန္ခဲ့သည္ကိုမူ သံသယျဖစ္စရာမလိုပါ။

ဗုဒျမတ္စြာဘုရားသည္ ဂရုဓမ္(၈)ပါး ပညတ္ေတာ္မူၿပီး အမ်ဳိးသမီးထုတစ္ရပ္လံုးအား သာသနာေတာ္ ထမ္းရွင္ရဟန္းအျဖစ္ကို ခြင့္ျပဳျခင္းကိုပင္ အျခားအျခားေသာ ဘာသာသာသနာတို႕ထက္ အဆေပါင္းေျမာက္ ျမားစြာ အမ်ဳိးသမိးတုိ႕၏ ရပိုင္ခြင့္ အခြင့္အေရး ဗုဒဘာသာတြင္ ရွိႏွင့္ၿပီဟု ေက်နပ္အားရမိပါသည္။
အမ်ဳိးသမီးတို႕ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ဘာသာကိုးကြယ္မႈက႑အထိ လိင္ခြဲျခားမႈဇစ္ျမစ္ သမိုင္းေၾကာင္းကုိ ေျခရာခံေလ့လာသင့္ပါသည္။ သမိုင္းဦးေခတ္ ေက်ာက္ေခတ္အေစာပိုင္းကာလမ်ားတြင္ လူသားတို႕သည္ အသိဥာဥ္လံုး၀ မဖံြ႕ၿဖိဳးဘဲ တိရိစၧာန္မ်ားအလား ေန႕တဓူ၀ ရွင္သန္လႈပ္ရွားခဲ့ရေသာ ရိုင္းစိုင္းရက္စက္ ၾကင္နာကင္းမဲ့သည့္အဆင့္ (In a state of savagers) ၄င္းမွတစ္ဆင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ၿပီး ထိုထက္ အေတာ္ ကေလး ပိုယဥ္ေက်းလာေသာအဆင့္(In the state of Barbarism) ထိုမွတစ္ဆင့္ ယဥ္ေက်းသိမ့္ေမြ႕ေသာ ယခုေခတသို႕ အဆင့္ဆင့္ တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးလာၾကသည္ဟူ၍ သမိုင္းသုေတသီမ်ား ေကာက္ခ်က္ခ်ၾကေပသည္။

ဤကဲ့သို႕ေသာ ၾကမ္းတမ္းခက္ထန္ေသာ ဘ၀ေပးအေျခအေနမွ လူသားတို႕သည္ တစ္စတစ္စ ရုပ္ပိုင္း ဆိုင္ရာ၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာမ်ား အဆင့္ဆင့္ေျပာင္းလဲကာ အေႏွာင့္အယွက္အတားအဆီးမ်ားကို ေက်ာ္ျဖတ္၍ ရင့္က်က္ေသာ အေတြ႕အႀကံဳမ်ားကို ပိုင္ဆိုင္လာရပါသည္။ ထိုအေတြ႕အႀကံဳ လူသားတို႕သည္ မိမိတို႕ႏွင့္ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ေအာင္ အရာ၀တၳဳမ်ားကို တီထြင္ဖန္တီးျခင္း(Invention)ႏွင့္ သဘာ၀နိယာမမ်ားကို ရွာေဖြ ေတြ႕ရွိျခင္း(Discovery)တို႕၏ အက်ဳိးရလဒ္တို႕သည္ ထိုအရိုင္းအစိုင္းအဆင့္ကို ေက်ာ္လြန္ၿပီး ယဥ္ေက်းသိမ့္ ေမြ႕ေသာ လက္ရွိအဆင့္သို႕ ေရာက္ရွိလာျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ထိုေခတ္ထိုအခါက ကၽြႏ္ုပ္တို႕ ဘုိးေဘးေဘာင္ဘင္တို႕သည္ ေတာေတာင္ကိုမွီခုိၿပီး မိမိတို႕ဘ၀ရွင္သန္ ႀကီးထြားေရးအတြက္ အစားအစာရွာေဖြရသည္မွာ အလြန္ခက္ခဲလွပါသည္။ ဤသို႕ေသာ အေျခအေနတြင္ ပင္ကိုယ္ကမွ အားႏြဲ႕ရွာေသာ အမ်ဳိးသမီးမ်ားအဖို႕ ဓမၼတာ သဘာ၀ျဖစ္ေသာ ကိုယ္၀န္ေဆာင္ျခင္း၊ ေမြးဖြားျခင္း ကိစၥရွိေလရာ ထိုကိစၥေၾကာင့္ပင္ အမ်ဳိးသားတို႕အေပၚ မွီခိုအားထားလာရပါသည္။

ေက်ာက္ေခတ္ေႏွာင္းပိုင္းကို ေက်ာ္ျဖတ္ၿပီး အိမ္ေျခအိမ္ရာမ်ား တည္ေထာင္လာေသာအခါ၌မူကား အမ်ဳိးသားမ်ားမွာ အစာရွာအမဲလိုက္၊ အမ်ဳိးသမီးမ်ားမွာ အိမ္ေနသူအမ်ားအျဖစ္ျဖင့္ ေယာက္်ားသားတို႕အေပၚ တမွီတည္းမွီခိုလာရၿပီး အမ်ဳိးသမီးတို႕၏ ကံၾကမၼာတစ္ခုလံုးကိုပင္ ပိုင္ဆိုင္လာသည္။ မဟာပုရိသေယာက်္ား မ်ား ျဖစ္လာၾက၍ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုလံုးကို အမ်ဳိးသားမ်ားတို႕က ဖြဲ႕စည္းၿပီး အမ်ဳိးသမီးမ်ားမွမူ ထိုအဖြဲ႕ အစည္းတြင္ မွီခိုသူမ်ားအျဖစ္ျဖင့္ ပါ၀င္လာရသျဖင့္ အမ်ဳိးသားမ်ားေနရာတကာလႊမ္းမိုး အုပ္ခ်ဳပ္လာကာ "ေယာက္်ားကမၻာ" (Male Chauvinist World) ျဖစ္လာရေတာ့သည္။

သန္းေခါင္စာရင္း(CENSUS) အရ ကမၻာ့ထက္၀က္ေက်ာ္ အမ်ဳိးသမီးဦးေရရွိေနသည္ကိုပင္ ေမ့ေပ်ာက္ ၿပီး တန္းတူအခြင့္အေရးရွိသည္ကို အိပ္မက္ပင္ မမက္တာ့ေခ်။ ယေန႕အခါသမယတြင္ (သိပံ)ေခတ္ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ ၁၉ ရာစုအေစာပိုင္း၌မူကား (သိပံ)၏ကံဇာတာညိႈးႏြမ္းေသာ အခ်ိန္ကာလျဖစ္သည္။ (သိပံ)စမ္းသပ္ တီထြင္ရန္ပင္ အလြန္သက္စြန္႕ဆံဖ်ားလႈပ္ရွားေနရသည့္ အခါသမယလည္းျဖစ္ပါသည္။ တစ္ခါတစ္ရံမွာ နိဂံုးခ်ဳပ္ ဇာတ္သိမ္းရသ့္အထိပင္ ကံဆိုးမိုးေမွာင္က်တတ္ပါသည္။ ဂီယို(ရ္)ဒန္ႏို ဘရူႏို(Giordano Bruno) သည္ ေရာမၿမိဳ႕တြင္ ခရစ္ယာန္တို႕၏ တရာစြဲဆိုမႈေၾကာင့္ မီးရိႈ႕စီရင္သည္အထိ စီရင္ခ်က္ကို ခံရေလသည္။ ၁၇ ရာစုအတြင္း ႏွစ္အနည္းငယ္ၾကာၿပီးေနာက္ ဂါလီေလယိုက(Galileo) က ကၽြႏ္ုပ္တို႕ ကမၻာႀကီးသည္ ေနကိုလည္ပတ္ဟု ေဖာ္ျပေရးသားေလသည္။ ထိုေၾကျငာခ်က္မွာ ခရစ္ယာန္သမၼာက်မ္းစာႏွင့္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ႀကီးဆန္႕က်င္ေသာေၾကာင့္ ပုပ္ရဟန္းမင္းႀကီးက ရံုးေတာ္သို႕ဆင့္ေခၚၿပီး ၄င္းအဆိုကို ေျပာင္းလႊဲ ကေျပာင္းလႊဲ ဒါမွာမဟုတ္" မီးရႈံ႕သတ္ေစ" ဟူေသာ ျပင္းထန္ေသာ ရာဇသတ္ျဖင့္ တရားစီရင္ခ်က္ ခ် ေလ သည္။ ဂါဂီေလယိုသည္ သူ၏အဆုိကို ရုပ္သိမ္း ရံုးေတာ္၌ အယူခံမႈေၾကာင့္ ၄င္းရာဇသတ္ပုဒ္မမွ လြတ္ ေျမာက္ေလသည္။

ဤကဲ့သို႕ ဥေရာပႏုိင္ငံမ်ားတြင္ (သိပံ)ႏွင့္ ခရစ္ယာန္ဘာသာတို႕အၾကား ပဋိပကၡအသြင္ေဆာင္လာၿပီး ခရစ္ယာန္ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္(သိပံ)၏ဆန္းသစ္ေသာ အေတြးသစ္အျမင္းသစ္မ်ားကို အႀကီးအ က်ယ္ႏွိပ္ကြပ္ေလသည္။ ဤသို႕ေသာ ဖိႏွိပ္မႈၾကားကပင္ တစ္တစ္ (သိပံ)နည္းပညာမ်ားထြန္းကားလာပါသည္။ ဆန္အက္ႏ်ဴတန္(Iszze Newtona)1642-1727 သည္ဆဲြငင္အားနိယာမကို အရာ၀တၳဳတို႕ က်ေရာက္လာမႈျဖင့္ ၄င္း၊ ထင္းရွားေစခဲ့ၿပီး ေန႕နကၡတ္တို႕၏ ေရြ႕ရွားမႈတို႕ျဖင့္၄င္း ဆဲြငင္အားနိယာမကို ေျဖရွင္းႏိုင္ခဲ့သည္။

ဒါ၀င္(DAWIN)၏ မ်ဳးိရိုးဗီဇ မူလဇစ္ျဖစ္ဟူေသာ (The Origin of Species) စာအုပ္ထြက္ေပၚလာေသာ အခါတြင္မူ ခရစ္.ာန္ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား ပို၍ပင္တုန္လႈပ္ေျခာက္ျခားလာရပါေတာ့သည္။ ဒါ၀င္ (DAWIN)သည္တဖန္ေတာင္အာဖရိကႏွင္ ပစိဖိတ္ေဒသမ်ားသို႕ သဘာ၀အရင္းအျမစ္မ်ားရွာ ေဖြသူ (Naturalist)အျဖစ္ျဖင့္ သြားေရာက္ၿပီး မ်ားျပားေသာ သဘာသအေမြအႏွစ္မ်ားကို စုေဆာင္းခဲ့သည္။ ဤအရာ၀တၳဳမ်ားအားဆက္စပ္ေဖာက္ျပျခင္းျဖင့္ တိရိစၧာန္တို႕၏ မ်ဳိးရိုးဗီဇတစ္ခုမွ အျခားဗီဇတစ္ခုသို႕ ႀကီးထြားေျပာင္းလဲလာျခင္း ဗီဇနိယာမတို႕ကို သိရွိလာရပါသည္။ ဤသို႕ ျဖင့္ သစ္ပင္တို႕၏ ဗီဇ၊ တိရိစၧာန္တို႕၏ ဗီဇႏွင့္လူသားတို႕၏ ဗီဇနိယာမအထိ ပါ၀င္သိရွိလာရပါသည္။ ေနာက္မ်ား မၾကာမွီ လူသားတို႕ ဆင္းသက္ျဖစ္ေပၚျခင္း(The DESCNT of Man) အမည္ရွိ စာအုပ္ကို ထုတ္ေ၀ျဖန္႕ခ်ီေလသည္။ ဤစာအုပ္တြင္ လူသားတို႕၏ မ်ဳိးရိုးဗီဇႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ယခုအခါတြင္ ေျပာင္းလဲျဖစ္ေပၚမႈ အေတြးအေခၚ ႏွင့္ သဘာ၀နိယာမကို လူသားအေျမာက္အမ်ားလက္ခံထားၿပီးျဖစ္ပါသည္။ တစ္ဖက္တြင္မူ သမၼက်မ္းစာ မိန္႕ဆိုသည့္အတိုင္း ခရစ္ေတာ္မေပၚမွီႏွစ္ ၄၀၀၄ ႏွစ္တြင္ ဤကမၻာႀကီးကို ဘုရားသခင္ဖန္ဆင္း ေတာ္မူၿပီး သစ္ပင္ပန္းမာလ္မ်ား၊ တိရစၧာန္မ်ားႏွင့္ ေနာက္ဆံုးတြင္ လူသားတို႕ကိ ဖန္းဆင္းေတာင္မးူခဲ့သည္ စြဲၿမဲစြာ လက္ခဲ့ထားသည္ ပုဂိဳလ္မ်ားလည္း အမ်ားအျပားပင္။

၄င္းသည္ ဒါ၀င္(DWAIN)၏ သီ၀ရီႏွင့္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ႀကီးဆန္႕က်င္ေလသည္။ ယင္းသည့္တုိင္ ဒါ၀င္ႏွင့္ ဘူမိေဗဒပညာရွင္မ်ားသည္ ကမၻာႀကီး၏သက္တမ္းကို သန္းေထာင္ခ်ီၿပီး ျပန္ေျပာင္းေျပာျပႏိုင္သာလည္း ခရစ္ ယာန္သမၼာက်မ္းစာအေနႏွင့္မူ တိုေတာင္းလွေသာ ႏွစ္ (6000)ခန္႕ကိုသာ ေျပာဆိုႏိုင္စြမ္းရွိေလသည္။

ကၽြႏ္ုပ္တို႕သိပၸံပညာရပ္သည္ အရွိန္အဟုန္ႏွင့္ ထြန္းကားစျပဳလာသည္။ မီးရထားစတင္ေပၚေပါက္ လာစဥ္က ခရစ္ယာန္ဘာသာ အႀကီးအကဲမ်ားပင္ ျပစ္တင္ရံႈ႕ခ်ေလသည္။ "ဘုရားသခင္ ဤကမၻာႀကီးကို ဖန္ဆင္းစဥ္က မီးရထားကို မဖန္ဆင္းခဲ့" ဟူ၍၄င္း၊ ထို႕ေၾကာင့္ မီးရထားကိုတီထြင္ေနျခင္းမွာ မေကာင္းဆိုး၀ါး ငရဲသို႕လားရာ ယမမင္း၏ ယာဥ္ရထားကို ဖန္းတီးေနသကဲ့သို႕ သြားပုပ္ေလလြင့္ ေျပာဆိုၾကေလသည္။ ဟုတ္ေပမည္။ ေရွ႕အခါက မီးရထား၏ အင္ဂ်င္စက္သ႑ာန္မွာ အထူးအရုပ္ဆိုးၿပီး မေကာင္းဆိုး၀ါး ယမမင္းႀကီး၏ ယာဥ္ရထားသဖြယ္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ပထမဆံုးေသာ စမ္းသပေမာင္းႏွင္စဥ္က မီးရထားကမၸဏီမွပင္ လက္မွတ္အျပင္ နံနက္စာ၊ ေန႕လည္စာကို ေကၽြးေမြးၿပီး အေပ်ာ္ခရီးေနျဖင့္ (၁၀)မိုင္ခန္႕သာ ေမာင္းႏွင္ႏိုင္ေလ သည္။ ဤသို႕ စိတ္ပ်က္စရာေကာင္းေလာက္ေသာ အေျခအေနမွ မီးရထား၏ စံခ်ိန္ညႊန္းမွာ တစ္စတစ္စျဖင့္ ေခတ္မီတိုးတက္ၿပီး ပန္းတိုင္သို႕ ေရာက္ရွိလာေသာအခါ ခရစ္ယာန္ဘုန္းေတာ္ႀကီးတိုး၏ မလိုတမာအသံမ်ား သည္ " ေနထိႏွင္းေပ်ာက္" ျဖစ္ခဲ့ရေလေတာ့သည္။ ယေန႕ရုပ္၀တၳဳမ်ား အဆင့္ဆင့္ေျပာင္းလဲကာ စိတ္ေရာကိုယ္ပါ တိုးတက္လာၿပီးေသာေခတ္တြင္ သက္ဦးဆံပိုင္စနစ္၊ ေျမရွင္ပေဒသရာဇ္စနစ္ စသည္စသည္ ျဖင့္အဆင့္ဆင့္ ေျပာင္းလဲကာ ကမၻာ႕ႏိုင္ငံအသီးသီးရွိ ႏိုင္ငံေတာ္ဖ႔ြဲစည္းပံုးမ်ားမွာလည္း ပါလီမန္အထိ အမ်ဳိးသ မီးရပိုင္ခြင့္ႏွင့္ အမ်ဳိးသမီးထုတစ္ရပ္လံုးအား ကာကြယ္ပိုင္ခြင့္ အက္ဥပေဒမ်ား အသီးသီးျပဌာန္းၿပီးျဖစ္၍ အမ်ဳိး သမီးမ်ား မ်ားတစ္ကိုယ္ေတာ္ ကမၻာလွည့္ပတ္ေနခ်ိန္တြင္ အထူးသျဖင့္ ကၽြႏ္ုပ္တို႕ ကိုးကြယ္ရာ ဗုဒၶဘာသာတြင္ ေခတ္ကာလ၏ ေတာင္းဆိုခ်က္အရ "ဥဒၵါႏု ဥဒၵေကဟိ သိကၡာ ပေဒဟိ" စေသာ ဘုရားရွင္ ေနာက္ဆံုးမိန္႔မွာခဲ့ သည့္ႏွင့္အညီ ငယ္ကုန္ေသးကုန္ေသာ သိကၡာပုဒ္မ်ားကို ပယ္ထုတ္အစားထို၍ သာသာနာေတာ္ စည္ပင္ႀကီး ပြားရာႏွင့္ ပတ္သတ္ၿပီး သံဃာေတာ္တို႔အား အစြမ္းကုန္ အာဏာစက္ကို လႊဲအပ္ခဲ့ေလသည္။

ယေန႔ အမ်ဳိးသမီးတို႔သည္ မည္သည့္ကိစၥတြင္မဆို အမ်ဳိးသားတို႔ႏွင့္ တန္းတူ အခြင့္အေရးေတာင္းဆို ေနမႈႏွင့္ ပတ္သတ္ၿပီး ကၽြႏု္ပ္တို႔ ဗုဒၶဘာသာတြင္လည္း "ဘိကၡဴသာသနာအျပင္ ေပ်ာက္ကြယ္ေနေသာ ဘိကၡဴနီ သာသနာေတာ္ကိုလည္း ျပည္လည္အသက္၀င္လာေစရန္ ဘိကၡဴနီမ်ား စတင္လာရာသမုိင္း ပညတ္ေတာ္မႈခဲ့ ေသာ ဂရုဓမ္(၈)ပါးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ယခုေခတ္ႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ရွိ/မရွိ စသည္စသည္တုိ႔ကို အႏုလံုပဋိလံု ေလးနက္စြာ စဥ္းစား၍ သဒၶါတရားထက္သန္ေသာ အမ်ဳိးသမီးတို႔အား ဘိကၡဴနီျပဳေပးခြင့္ အမိန္႔အာဏာကို ကမၻာ့ႏုိင္ငံရွိ ဂုိဏ္းအသီးသီးမွ သာသနာပုိင္ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ား စုေပါင္းကာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ျဖင့္ ခြင့္ျပဳသင့္သည္ဟု ထင္ျမင္မိပါသည္။ ဘိကၡဴနီျပဳေပးခြင့္အမိန္႔အာဏာရရွိလာသျဖင့္ ဗုဒၶျမတ္စြာသာသနာတြင္-
၁။ ဘိကၡဴ (ရဟန္းေယက်္ား)
၂။ ဘိကၡဴနီ (ရဟန္းမိန္းမ)
၃။ ဥပသကာ (ဒါယကာ)
၄။ ဥပသိကာ (ဒါယိကာမ) ဟူေသာ ပရိသတ္(၄) ျဖာ အဂၤါစုံေသာသာသနာဥယ်ာဥ္ႀကီးျဖစ္ၿပီး ၾကာမ်ဳိးစုံဖူးပြင့္ေနေသာ ကန္ႀကီးအတြင္းအတြင္း ပ်ားပိတုန္းမ်ား ခ်ဳိၿမိန္ေသာ ၀တ္မႈံ၀တ္ဆံကို လြယ္လင့္တကူ ေသာက္သံုးႏုိင္သကဲ့သို႔ သာသနာ့ဥယ်ာဥ္ႀကီး၀ယ္ တရားခ်စ္ခင္သူေတာ္စင္ ပ်ားပိတုန္းမ်ားအဖို႔ လြယ္လင့္တ ကူ မဂ္ဖိုလ္တည္းဟူေသာ ပန္း၀တ္မႈံ၀တ္ဆံကို ေသာက္သံုးႏုိင္မည္ပါေၾကာင္း။
သာသနာစည္ပင္ေရးသို႔ . . . . . . . . .

ေမာင္ေက်ာက္ေကာင္း
ကာလကတၱား
MA (AIG.AS)
Magath University




.

0 comments:

Post a Comment